Jaarverslag MR De Zonnewijzer, schooljaar 2017-2018

Zonnewijzer Logo2018

 

Jaarverslag MR de Zonnewijzer, schooljaar 2017-2018

Lerarengeleding: Bea van de Pol, Peggy Drenth, Mariska Schoonebeek, Daphne Vaatstra (secretaris)

Oudergeleding: Lili Schutte (vice-voorzitter), Gladys Salvadori, Marion van de Schoor, Joris Essing (voorzitter)
De MR heeft gedurende het schooljaar 2017 – 2018 acht maal vergaderd met de directie van de Zonnewijzer. Evenals het jaar ervoor is een deel van de vergadering zonder directeur om zodoende vanuit beide geledingen de punten die met de directie moeten worden besproken gezamenlijk voor te bereiden.
Dit verslag geeft op hoofdlijnen aan welke zaken afgelopen schooljaar door de MR zijn besproken en ondernomen..

Bezetting MR

Nieuwe MR-leden hebben een cursus gevolgd om duidelijk te krijgen wat de diverse rechten en plichten van de MR zijn. Tevens heeft de oudergeleding van de MR deelgenomen aan het seminar ‘Ouders in de Medezeggenschapsraad’.
Aan het einde van het schooljaar hebben twee leraren (Bea en Peggy) en een ouder (Gladys) aangegeven de MR te willen verlaten. Er zijn twee nieuwe leraren bereid gevonden zitting te nemen in de MR: Susan ten Dolle en Lyanne van Gils. Na een oproep in het Wijzertje voor een positie in de oudergeleding is er 1 reactie ontvangen waardoor geen verkiezingen nodig waren. Kees-Jaap Hin, vader van Rients en Kjell, is volgend jaar de nieuwe ouder in de MR.

Speerpunten MR

De resultaten van de eerder gehouden ouderenquête, de interne audit (door collega directeuren van Spaarnesant) en het inspectierapport van het ministerie zijn gebruikt om tijdens het schooljaar 2016-2017 speerpunten voor de MR te definiëren. De toen gekozen punten cultuurbeleid, onderwijs op maat en professionalisering en communicatie zijn ook dit jaar de speerpunten van de MR gebleven.

Externe Sprekers

Hoewel niet standaard zijn er dit schooljaar 3 externe sprekers uitgenodigd. De ICT coördinator heeft het ICT beleid toegelicht. Verder heeft de IB’er een uitgebreide toelichting gegeven op de uitstroomresultaten van de school en het interpreteren van de CITO-resultaten. Ten slotte heeft de activiteitencommissie uitleg gegeven wat zijn doen en is er gesproken over samenwerking.
Gezien de vele positieve reacties is er afgesproken volgend jaar meer externe sprekers uit te nodigen om specifieke onderwerpen toe te lichten (GMR, hoogbegaafdheid, HVO, enz).

Formatie en begroting

Vaste onderwerpen op de agenda van de MR zijn de procedure rond de formatie, de vaststelling van de formatie en de jaarrekening en begroting. Rond de formatie zijn geen bijzonderheden te melden, anders dan dat er weinig tot geen ruimte in zit en daar een directe relatie ligt naar de hoge werkdruk.
Met betrekking tot de begroting is de vraag gesteld wat er bovenschools wordt besloten, waar de school zelf invloed op heeft en wat de rol van de MR met betrekking tot de begroting is. Tijdens een informatieavond over dit onderwerp georganiseerd door Spaarnesant is antwoord gegeven op deze vragen. De MR heeft adviesbevoegdheid en dus geen instemmingsrecht, hoewel dit in de toekomst wellicht gaat veranderen. De posten die door school zelf mogen worden ingevuld zijn diverse keren met de directie besproken en aangezien alle zaken uit het beleidsplan die middelen vereisen goedgekeurd zijn en er voldoende eigen reserves zijn is er een positief begrotingsadvies gegeven.

Verkeerssituatie

De verkeerssituatie rondom Zonnewijzer 2 is gevaarlijk, met name in de ochtend. Samen met de Bavinckschool is er een brief opgesteld en verstuurd naar de gemeente om aandacht te vragen voor deze situatie. Helaas is er, ook na herinneringsmails, geen inhoudelijke reactie van de gemeente ontvangen. Desondanks is er met de Bavinckschool afgesproken om het onder de aandacht van de gemeente te blijven brengen, waarbij moet worden opgemerkt dat de komst van nieuwbouw van Opstoom op het achterplein van Zonnewijzer 2 de situatie zal veranderen. In de nieuwbouwplannen wordt verkeersveiligheid meegenomen.
Via het Wijzertje is een oproep gedaan aan ouders om zelf ook actief bij te dragen aan een veilige situatie door bijvoorbeeld auto’s niet net voor school te parkeren.

Website

In het algemeen kan worden gesteld dat de algemene website van de Zonnewijzer de afgelopen tijd is geprofessionaliseerd, maar dat het nodig is deze te blijven ontwikkelen om aan te sluiten bij de kwaliteit die de school uit wil dragen. De website van de MR, als onderdeel van de algemene website, is professioneler gemaakt door het huishoudelijk MR reglement en het MR jaarplan op de site te plaatsen. Tevens is er gepoogd sneller na de vergadering de notulen op de website te plaatsen. Tevens is er in het Wijzertje 2 keer een stukje geschreven om ouders te wijzen op het MR-gedeelte van de website en worden de data van de MR-vergaderingen opgenomen.

Overblijf

Diverse vergaderingen is er gesproken over de overblijf. Aandachtspunten hierbij zijn geweest dat kinderen te weinig tijd hebben om hun lunch te eten omdat lessen te lang doorgaan. Via de teambrief is hier aan de leraren aandacht voor gevraagd. Tevens is er door de school contact gezocht met Sportfever om 2 dagen per week activiteiten op Zonnewijzer 2 te organiseren. Na een proefperiode en evaluatie is besloten hier niet mee door te gaan. Ook omgangsvormen tijdens de overblijf tussen TSO medewerkers en kinderen is besproken met de directie en met betrokkenen geëvalueerd.

Diversen

Naast de onderwerpen die bovenstaand zijn beschreven heeft de MR zich nog bezig gehouden met een aantal kleinere onderwerpen.
Er is door de leraren diverse keren terugkoppeling gegeven over de stakingsdagen die er zijn geweest tijdens het schooljaar. Er is gesproken over hygiëne op school, buitenspelen bij storm, voetballen op het schoolplein, zichtbaarheid van kernwaardes binnen school, vakanties en studiedagen tijdens het volgende schooljaar. De schoolgids is goedgekeurd. Het MR-reglement is kritisch tegen het licht gehouden, aangepast en goedgekeurd. Directie en leraren hebben regelmatig terugkoppeling gegevens over de invulling van de studiedagen waarin gewerkt is aan onder andere de gezamenlijke visie, de kernwaarden en ICT-beleid. Tevens is er gesproken over het effect van de cursus ‘de kunst van het lesgeven’.