Wijzertje 1 november 2019

01/11/2019 :     Cruquius museum Groep 6B en 6C

01/11/2019 :     Schaatsen groepen 7

04/11/2019 :     MR Vergadering

05/11/2019 :     Muzieklab Groepen 5

08/11/2019 :     Schaatsen groepen 7

12/11/2019 :     Muzieklab Groepen 5

13/11/2019 :     Groep 8 naar Rijks Museum

15/11/2019 :     Schaatsen groepen 7

26/11/2019 :     Uitvoering Muzieklab Groepen 5

26/11/2019 :     Kijkavond hele school

*  Voor het gehele jaaroverzicht zie de kalender.

Beste ouders / verzorgers

We kunnen terugkijken op een geslaagde studiedag. Maandagochtend zijn we eerst aan de slag gegaan met ICT. We hebben een knoppencursus gehad om beter om te gaan met onze nieuwe laptops en daarna een workshop ‘laptop in de klas en Klaslokaal (digitaal programma)’.

In de middag zijn er inspiratiesessie geweest op het gebied van dans, drama en beeldende vorming. Daarna zijn er lessenseries gemaakt voor de groepsdoorbroken ateliers die dit schooljaar weer gaan plaatsvinden.

Fijn dat we deze studiedag twee van onze speerpunten aan bod hebben kunnen laten komen: ICT en Cultuur.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

De staking

Woensdag 6 november gaan wij, het team van de Zonnewijzer, staken. Dit betekent dat de school op woensdag 6 november gesloten is. Zoals u in de media kunt lezen, staken wij voor meer salaris, minder werkdruk en tegen het grote lerarentekort. Een extra investering in het onderwijs moet het werken in het onderwijs aantrekkelijker maken.

Om inzichtelijk te maken wat het voor uw kind betekent als een leerkracht ziek is geven wij u een overzicht van wat er gebeurt als een leerkracht ziek wordt.

Voor de herfstvakantie meldt een leerkracht op ZW 2 zich ziek.

Woensdag

  • Er is geen invaller beschikbaar en we hebben niemand ‘vrij’ rond lopen.
  • De groep wordt opgedeeld en krijgt werk mee. Aangezien groep 8 op kamp is zijn er twee groepen minder waarover de leerlingen verdeeld kunnen worden. Een groep van 28 wordt dan 32 leerlingen.
  • Er is in de andere groepen geen ruimte in het lesprogramma om aan de extra kinderen rekeninstructie te geven, die wordt dus overgeslagen.
  • De kinderen krijgen een werkboekje mee om zelfstandig in te werken.
  • In de groepen zitten de extra kinderen aan de instructietafel. Er zijn geen extra tafels om aan te zitten. De instructietafel kan op deze dag niet gebruikt worden, dus extra onrust door het schuiven van tafels en stoelen om toch instructie te kunnen geven.

Donderdag

  • De zieke leerkracht komt toch naar school omdat de groep al een dag is opgedeeld en de collega’s daardoor extra belast waren.
  • Halverwege de ochtend blijkt dit toch geen goed besluit te zijn geweest. De leerkracht gaat naar huis.
  • Er is wel een invaller die ondersteunt bij de kleuters. Zij wil echter niet invallen in de hogere groepen. Een kleuterleerkracht ruilt daardoor met haar. Dus nu ook onrust in haar kleutergroep want daar staat voor een middag een invalster.

Vrijdag

  • De leerkracht is nog ziek en er is geen invaller
  • De leerkracht die ingezet wordt om onze specialisten te vervangen zodat zij hun extra taken kunnen doen, wordt in gezet om de voor de groep te gaan. De werkzaamheden van onze specialisten blijven liggen.

Uiteindelijk zijn we deze week door de flexibiliteit van iedereen goed doorgekomen. Dit geeft wel veel extra werkdruk maar de kinderen zijn niet naar huis gestuurd. En natuurlijk heeft dit invloed op de kwaliteit van ons onderwijs. Dit is maar één voorbeeld van waar we tegen aan lopen. U begrijpt dat als er meerdere leerkrachten ziek zijn dat de problematiek niet meer op te lossen is en wij genoodzaakt zijn om de leerlingen naar huis te sturen.
Ook wanneer een vacature ontstaat is deze moeilijk in te vullen.

Hieronder ziet u een overzicht lerarentekortisnu.nl

Ook in de media kunt u de problematiek in het onderwijs volgen. In de afgelopen aflevering van ‘Zondag met Lubach’ wordt op een ludieke wijze weergegeven waar we tegen aan lopen. Hierbij de link van het fragment: https://youtu.be/OGt7UIL6S_I

Wij willen u vragen ons te steunen in onze staking.
Wij willen u vragen samen met uw kind/kinderen een brief te schrijven, beginnend met de zin: Ik wil een echte leerkracht, omdat……

Wellicht dat we op deze manier duidelijk kunnen maken wat we vinden. Samen zorgen we ervoor dat op woensdag 6 november de postkamer op het ministerie overstroomt met onze meningen.
Als we allemaal de brieven op maandag 4 of dinsdag 5 november versturen, zal de post op 6 november binnen zijn op het ministerie.

Het adres is:
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag

Alvast bedankt voor alle medewerking. Mochten er vragen zijn naar aanleiding van deze brief, stel ze gerust.

Oproep van de Activiteiten Commissie (AC)

Achter de schermen is de AC alweer hard bezig met het voorbereiden van allerlei activiteiten voor dit schooljaar. En ook al zijn we met veel, we kunnen toch nog wat specifieke hulp gebruiken bij onder andere:

1. Penningmeester
WIE: Iemand met ervaring in boekhouden
WANNEER: Het hele schooljaar. Dit houdt in 4 AC-vergaderingen per jaar (van 19.30 tot uiterlijk 21.00 uur) en verder uiteraard de activiteiten die komen kijken bij het penningmeesterschap.

2. Kerstversiering aanbrengen in de gangen
WIE: Per locatie nog 6 personen
WANNEER: Dinsdag 10 december in de ochtend tijdens schooltijd.

3. Kerstversiering weghalen in de gangen
WIE: Per locatie nog 6 personen
WANNEER: Vrijdag 20 december in de ochtend tijdens schooltijd.

4. Kerstborrel
WIE: Nog 6 personen
WANNEER: Tussen nu en de kerstborrel – 19 december – zal het AC-kerstborrelgroepje hooguit een paar keer bij elkaar komen. De rest wordt lekker praktisch afgestemd in een whatsapp-groep. Op de dag zelf wordt er opgebouwd vanaf 14.15 uur en gelijk na de kerstborrel weer afgebouwd.

5. Sportdag
WIE: Nog 6 personen
WANNEER: Vanaf begin volgend jaar zal het AC-sportdaggroepje hooguit een paar keer bij elkaar komen. De rest wordt lekker praktisch afgestemd in een whatsapp-groep. Op de sportdag (17 april) zelf bent u uiteraard aanwezig van het opbouwen tot en met het afbouwen. Tussendoor is er genoeg tijd om even bij de kinderen te kijken!

Wilt u ook dat deze leuke activiteiten dit schooljaar weer georganiseerd worden? Kom dan ook de AC helpen. Bij de groepen 1, 2 en 3 komen binnenkort intekenlijsten te hangen. Sowieso kun je een mail sturen naar aczonnewijzerhaarlem@gmail.com om je op te geven. Uiteraard is de hulp van opa’s, oma’s, tantes en ooms ook van harte welkom!

Hartelijke groeten,
De Activiteiten Commissie

Thema bij de kleuters: ‘Een heel jaar rond’

Bij de kleuterbouw zijn we dinsdag gestart met het thema ‘Een heel jaar rond’. In dit thema worden de verschillende seizoenen besproken. De leerkrachten van de kleuterbouw waren gekleed, passend bij de verschillende seizoenen. Samen met de kinderen hebben we liedjes gezongen in de speelzaal. De komende tijd gaan we verder werken aan dit thema, met de nadruk op de herfst natuurlijk.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

Meer- en hoogbegaafdheid op de Zonnewijzer

Bij deze een overzicht van de stand van zaken is op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid op de Zonnewijzer. Wist u bijvoorbeeld dat:

  • we hard werken aan de doorgaande lijn in school wat betreft het plusaanbod?
  • in de groepen gewerkt wordt met compactschema’s voor taal, spelling en rekenen? Deze schema’s worden gebruikt door leerlingen die de herhaalstof en extra oefenstof niet nodig hebben. Deze leerlingen doen niet met alle instructie mee en zij maken een deel van de opdrachten. Hiervoor in de plaats komt verrijkingswerk; u kunt hierbij denken aan de pluswerkboeken van de methodes, projecten voor in de klas of voor desbetreffende leerlingen de projecten van de Pittige Pepers
  • de Pittige Pepers al op volle toeren draaien? De leerlingen werken aan gezamenlijke en persoonlijke leerdoelen. Daarnaast krijgen ze ook werk mee voor in de klas. Al hun werk bewaren ze in hun Pittige Pepers-map. Met de kijkavond kunt u (als uw kind deelneemt) deze map ook inzien, zodat u op de hoogte bent waar uw kind aan werkt.
  • binnenkort voor het tweede jaar op rij een interne cursus deskundigheidsbevordering hoogbegaafdheid start voor een deel van het team? Hierbij komt veel achtergrondinformatie aan bod, maar ook het werken met de projecten van de Pittige Plustorens.
  • we met het DHH (Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid) werken op school om leerlingen te signaleren en dat we dit mede doen door een quickscan in te vullen in verschillende jaargroepen?

 

error: Inhoud is beveiligd