Wijzertje 27 maart 2020

10/04/2020 :     Geen vrije dag!!!!!

10/04/2020 :     Goede Vrijdag

11/04/2020 - 13/04/2020 :     Pasen

12/04/2020 :     Eerste Paasdag

13/04/2020 :     Tweede Paasdag

25/04/2020 - 10/05/2020 :     Meivakantie

27/04/2020 :     Koningsdag

05/05/2020 :     Bevrijdingsdag

13/05/2020 :     AC Vergadering

18/05/2020 :     MR Vergadering

*  Voor het gehele jaaroverzicht zie de kalender.

Beste ouder(s) / verzorger(s),

We zitten middenin in de tweede week dat de scholen zijn gesloten. Het voelt nog steeds onwerkelijk. Een school zonder kinderen went nooit. Wel ervaren we dat we steeds digitaal vaardiger worden en hier zijn we trots op. Er is dagelijks digitaal contact met de leerlingen. Er worden instructiefilmpjes opgenomen en challenges verstuurd. We zien in sommige groepen dat spellingdictees via Teams worden afgenomen. De eerste bouw overleggen hebben via Teams plaats gevonden. We ontwikkelen ons in een snel tempo.

Maandag heeft de overheid strengere maatregelen aangekondigd om de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. Wat dit inhoudt voor de inrichting van het onderwijs vanaf 6 april is op dit moment nog onbekend. We hopen hier snel duidelijkheid over te krijgen.

We zullen in deze periode iedere week een Wijzertje uitsturen. We vinden het fijn om in deze tijden de lijnen kort te houden met elkaar en jullie mee te nemen in wat er allemaal speelt. Leuke suggesties zijn natuurlijk altijd welkom. Je mag ze delen via arlette.vander.veldt@zonnewijzerhaarlem.nl.

Nogmaals willen we van de gelegenheid gebruik maken om jullie te bedanken voor jullie inzet om de kinderen thuis onderwijs te geven. Het is niet niks en zeker voor de ouders die thuis ook aan het werk moeten. Een groot compliment voor eenieder.

Mochten er vragen zijn, stel ze gerust. We wensen jullie een fijn weekend.

Vriendelijke groet, namens het hele team,

Erna Heijnis & Arlette Schenk-van der Veldt

Bijlages: GGD info Corona, Corona in taal voor iedereen en CJG webinar.

 

Pittige Pepers
Voor de leerlingen die werken met de pittige Pepers zal juf Cindy een programma via Teams opstarten, zodat deze leerlingen ook gewoon hiermee aan de slag kunnen.
De kinderen van 3 en 4 krijgen wekelijks een thuisopdracht aangeleverd dit zijn korte opdrachten die leiden naar een groter project. De groepen 5 tot en met 8 krijgen ook opdrachten aangeleverd. Vanaf volgende week is zij ook via Teams op maandag, woensdag en donderdag bereikbaar. De tijden zullen nog bekend gemaakt worden.

Ervaring van een ouder

Afgelopen maandag 23 maart zijn we op de Dolfijnstraat begonnen met de opdrachten die Juf Lyanne (groep 1/2a) en Juf Sandra (groep 4a) vrijdag voor ons hadden klaargelegd. Samen met Marre heb ik vrijdag de lesmaterialen opgehaald. Best heel spannend om elkaar te zien, maar niet bij elkaar in de buurt te mogen komen. Samen hebben we thuis in de woonkamer vervolgens een schoolwerkplek ingericht, leuk om hier samen aan te werken.

We hadden bedacht dat we ’s ochtend ook schoenen en jassen zouden aantrekken om “echt” naar school te gaan. We hebben vervolgens twee rondjes om het huizenblok bedacht, maar omdat het best koud was, hebben we het bij één rondje gelaten.

Toen we eenmaal bij de thuisschool waren aangekomen, zijn we lekker aan het werk gegaan met de opdrachten. Afwisselend een introductie filmpje, een spellingsopdracht, een challenge van meester Marc, en wat iPad opdrachtjes hielden de energie er goed in. In de ochtend (circa 09:00-12:00) hebben Marre en Taebe lekker doorgewerkt en de 3 of 4 opdrachtjes netjes uitgevoerd. Marre uit groep 4 kon heel goed uit de voeten met de opdrachten, Taebe uit groep 2 had wat hulp nodig met opstarten.

Om 10:00 uur hebben we een fruitje met elkaar gegeten en lekker met z’n drieën op de trampoline in de tuin gesprongen.

De afwisseling van opdrachten (concentreren, bewegen, filmpje) gaf ook in de middag goede focus op het schoolwerk. In vergelijking met werk (dat ik ook met name online doe deze dagen) zou het nog toffer zijn om elkaar als klas te kunnen zien, en toen juf Sandra met de mededeling kwam (en inmiddels de mail van meester Gerben) dat groep 4 ook Microsoft Teams gaat gebruiken, maakte mijn thuiswerk hart een sprongetje.

De filmpjes die de juffen hebben gemaakt om de troepen te motiveren, zijn ook met grote glimlachen ontvangen. Een mooi begin van een pittige week, want het is natuurlijk ook gewoon heel intensief en het vraagt veel van het geduld en aanpassingsvermogen van ouders en kinderen. We wisten het natuurlijk al, maar opnieuw is het respect voor juffen en meesters enorm gestegen.

Groet, Pieter Bas

Een dag uit het leven van een juf op afstand

Maandagochtend 7.00 uur in huize Paap, zoals gewoonlijk zit onze oudste zoon Owen van 9 al beneden. ‘Mam, is de dagplanning al gestuurd door juf?’ ‘Lieverd, juf heeft toch laten weten dat ze dat om 8.30 uur doet. Normaal zou je nu ook nog niet op school zitten.’ Met een beetje tegenzin kruipt hij op de bank en pakt zijn leesboek. Alvast 1 taakje dat hij kan doen van zijn dagplanning. Op tafel staan 4 laptops open; wat een geluk dat mijn man er een aantal van zijn werk kon lenen. Mijn gedachten dwalen af naar die ouders die nu geen of wellicht 1 apparaat ter beschikking hebben. Alle programma’s staan geïnstalleerd, van Basispoort, Gynzykids tot Google Classroom waar mijn eigen kinderen mee werken vanuit hun school. Programma’s die net even anders zijn dan waar ik mee werk vanuit de Zonnewijzer. De afgelopen dagen allerlei handleidingen gelezen hoe alles werkt, zodat we goed van start kunnen gaan. Erg mooi om te zien hoe verschillende collega-leerkrachten in het hele land dit in elkaar hebben gezet, zodat we daar met elkaar profijt van hebben.

Ondertussen komt ook de jongste van 6, Evan, beneden en hij wil meteen achter de laptop kruipen. Dat enthousiasme zou ik graag ook willen zien als hij straks weer naar school moet.
Ik kruip zelf ook achter de laptop om te kijken of ik de link van het instructiefilmpje wel klaar heb staan voor verzending. Mijn groep 6 heeft afgelopen vrijdag de planning gekregen voor de komende dagen, maar daarin staan nog geen linkjes van de instructies. Als ik Teams open, heb ik al een aantal berichtjes van leerlingen. Een glimlach op mijn gezicht. Net zo ijverig als mijn kinderen, klaar om aan hun werk te gaan. Ik bedenk me dat het fijn is dat ik dit weekend een werkplekje boven heb gerealiseerd, want nu de dag begonnen is en de planningen gestuurd zijn door hun juffen, vragen de jongens beneden de oren van mijn mans hoofd. En dan stormt Owen de kamer binnen. Redelijk overstuur, omdat de methode die hij wilde aanklikken in Basispoort niet opent door een melding van Flash. Mijn man is de halve dag bezig dit voor elkaar te krijgen en ik ontferm me over de lichtelijk hysterische Owen. ‘Maar dan ga ik achter lopen en wat nou als ik het dan niet kan maken en jullie hebben het niet goed op de laptop gezet’ zijn een aantal uitspraken die hij doet. Ik bedenk me dat dit waarschijnlijk in meer huishoudens gaande is. De paniek bij kinderen waar het digitale lesgeven niet meteen lukt en het eigen werk dat daardoor stilvalt van de ouders.Het wordt rustig beneden, blijkbaar is een ruil van laptops de oplossing van het probleem en de jongens kunnen doorwerken. Fruit wordt gegeten, er wordt buiten gespeeld en ik merk dat mijn kopje thee koud geworden is.

Elke 5 à 10 minuten wordt er op mijn deur geklopt, om even te vertellen wat ze gemaakt en gedaan hebben. Zelf probeer ik zo goed en snel mogelijk de mailtjes te beantwoorden van de ouders, van collega’s en van mijn leerlingen. Hoofdstukken van werkstukken worden via mail aangeleverd, vragen worden gesteld en via Teams bel ik met de hele groep. Althans, dat was de bedoeling, maar het lukt niet zo goed. Ander plan borrelt op; kleine groepjes inplannen voor belafspraakjes, zodat ik met alle leerlingen contact kan houden. Met mijn collega’s van de groepen 6 hou ik nauw contact zodat we afspreken wie welke instructie zal maken. Dan is het alweer middag, de jongens zijn buiten aan het ezelen en ik neem ondertussen take 22 (o.a. kind 1 komt binnen, kind 2 komt binnen, buurman start zijn motor en laat de buurt horen hoe hard hij kan, verkeerde les voor mijn neus etc.) op van het instructiefilmpje voor spelling. Alle begin is moeilijk, maar ik vind het wel heel leuk en leerzaam. Daarna uploaden op het besloten Youtube kanaal, er gaat een wereld voor me open.

Einde van de middag hoor ik Evan bij de deur: ‘mam, kom je nou ook even met ons spelen?’ Ik klap mijn laptop dicht en zeg ‘ja lieverd, ik kom eraan. Morgen weer een dag.’

Julius Groep 7C

In groep 7C krijgen we al de hele week les via Teams. Dat gaat al heel goed en elke dag leren we meer handige trucjes om nog beter met Teams te kunnen werken. Julius vertelt hoe hij het vindt om thuis te leren.

“Door het coronavirus kunnen we niet naar school. We werken nu thuis dat vind ik leuk maar ook weer niet leuk. Ik vind het fijn dat we minder werk hebben en thuis vind ik het toch fijner. Teams gebruiken is leuk maar soms ook heel onhandig. Bijvoorbeeld dat je elkaar niet goed hoort en het whiteboard werkt traag. Het is wel fijn dat je bijvoorbeeld even af kan sluiten of even wat eten. Maar je maakt niet echt contact met kinderen. Ik vind het allebei fijn en allebei niet fijn.”

Kleuterbouw

De kleuters zijn thuis ook druk bezig met de verschillende opdrachten die ze van hun juffen hebben meegekregen. Er wordt thuis lekker gespeeld en voorgelezen, er worden werkboekjes gemaakt, informatieve filmpjes gekeken, spelletjes gespeeld en er wordt geoefend met taal en rekenen op de computer of ipad. Maar er wordt natuurlijk ook geknutseld! Deze week hebben bijna alle kinderen varkens gevouwen, omdat wij werken aan het Kleuterplein thema ‘Op de boerderij’. Hier een paar mooie voorbeelden!

Afgelopen week stonden er veel rijmopdrachten voor de kleuters op het programma. Lieve uit groep 1-2e had zelfs een mooi versje gemaakt bij haar knutselwerk.

Het varken zit in een hok
De kip zegt tok
De boerin draagt een rok
De geit en de bok
De boer neemt een slok
Van de koffie in zijn mok
En aan zijn voet zit een sok!

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

Steije uit groep 1-2d


Sam uit groep 1-2e is de afgelopen dagen aan het leren geweest in de tuin. Samen met haar moeder heeft Sam met stoepkrijt letters en cijfers op de tegels getekend. Ze doen bijvoorbeeld spelletjes met letters en woorden waarbij ze naar de juiste letter springen. Daarnaast is Sam in huis met een knijpertje op zoek gegaan naar dingen die beginnen met de ‘b’, de letter van de week.

Tips voor ouders:

Gratis te downloaden kinderboeken:
https://www.gratisboekendownloaden.net/
http://www.gratiskinderboek.nl/
https://devoorleeshoek.nl/scholendicht/
– Op Spotify vindt u gratis luisterboekjes. Zoek bijvoorbeeld eens naar “Gouden Boekjes”.
– De nationale bibliotheek heeft een app “luisterbieb” waarin gratis luisterboekjes worden aangeboden (op dit moment ook voor niet-leden).
– Bol.com biedt op dit moment veel digitale kinderboeken aan voor €0,01: https://www.bol.com/nl/m/thuisblijvertjes
– Beweegtip voor de kinderen: https://www.youtube.com/beweegtip

Tips voor uitdagende opdrachten thuis:
– Via www.smartgameslive.com kan je 6 maanden gratis online smartgames spelen met wisselende moeilijkheidsgraad
– Op www.briljantkwartier.nl staan leuke afwisselende opdrachten
www.binairepuzzel.net voor uitdagende puzzels
– Via https://www.w4kangoeroe.nl/digitaal/standaard.php kan je lastige rekenopdrachten maken van verschillende niveaus. WizFUN is voor de groepen 3/4, wizKid is voor de groepen 5/6 en de wizSMART is voor de groepen 7/8.

error: Inhoud is beveiligd