Wijzertje 03 april 2020

09/04/2020 :     Geen vrije dag!!!!!

09/04/2020 :     Goede Vrijdag

10/04/2020 - 13/04/2020 :     Pasen

11/04/2020 :     Eerste Paasdag

12/04/2020 :     Tweede Paasdag

24/04/2020 - 10/05/2020 :     Meivakantie

26/04/2020 :     Koningsdag

04/05/2020 :     Bevrijdingsdag

12/05/2020 :     AC Vergadering

17/05/2020 :     MR Vergadering

*  Voor het gehele jaaroverzicht zie de kalender.

Beste ouder(s) / verzorger(s),

Afgelopen dinsdag hebben we gehoord dat alle scholen nog tot in ieder geval 28 april gesloten zijn. Voor ons betekent dit dat we doorgaan op de ingeslagen weg. Sinds afgelopen week werken ook de groepen 1-2 en 3 en 4 met Office Teams. Zo kunnen we nog beter en persoonlijker contact maken met leerlingen en ouders. Er was zelfs ruimte op 1 april in verschillende groepen een grap uit te halen. Eén aprilgrappen waren o.a. kinderen uit groep 6 moesten hun hoofd tegen het beeldscherm houden om een digitale luizencheck te doen, de leerlingen van groep 8 hebben hun werk voor het raam gehangen zodat de leerkrachten het konden komen nakijken, groep 5 moest een digitale Citotoets maken. Mooi om te zien hoe zij erin trapten!

Vriendelijke groet,
Arlette Schenk- van der Veldt en Erna Heijnis

Schoterhof oproep

Via deze weg willen wij de kinderen van De Zonnewijzer hartelijk bedanken voor alle mooie kaarten en tekeningen die bij Schoterhof zijn binnen gekomen en reeds nog binnenkomen!
Het is overweldigend en hartverwarmend!! En wat genieten de bewoners van deze mooie tekeningen (en natuurlijk ook de medewerkers).

Omdat de bewoners van Schoterhof ten minste tot 6 april niet naar buiten kunnen, zouden wij een oproep willen doen aan alle kinderen van De Zonnewijzer. Omdat de bewoners zo ontzettend genieten van alle mooie tekeningen en brieven, willen wij hen vragen of zij de straten rondom Schoterhof kunnen voorzien van mooie stoepkrijttekeningen. Dat zou een geweldig, vrolijk, gezicht zijn voor de bewoners die op hun kamers zitten.

Alvast bedankt voor de medewerking!

Met vriendelijke groet,

Sabine
Maatschappelijk

Veilig Thuis

Het is alle scholen verzocht onderstaand filmpje te delen in de nieuwsbrief.

Een bericht van Veilig Thuis: 

Een bericht van de CJG-coaches van onze school!

​‘Samen sterk in opgroeien en opvoeden!’
Het coronavirus: we kunnen er niet meer omheen. De scholen zijn dicht, dus de kinderen zijn thuis. Naast ouder zijn heb je er een paar rollen bij gekregen: activiteitenbegeleider, parttime docent en daarnaast proberen vele ouders ook nog eigen werk thuis te doen. Best een uitdaging!

Gelukkig kunnen we je bij het Centrum voor Jeugd en Gezin een beetje op weg helpen met tips en staat het internet vol met inspiratie om je kinderen bezig te houden. Weet ook dat we klaar staan als het even minder leuk is thuis, de spanningen oplopen of als je even niet weet hoe je met het gedrag van je kind om kunt gaan.
Schroom niet en bel het CJG Informatie & Adviesteam op 088-995 8484 of kijk op de website waar veel informatie te vinden is: https://cjgkennemerland.nl/themas/het-coronavirus.

Vergaderen in tijden van crisis

Ook als MT hebben we regelmatig overleg. De eerste week, zijn we nog een aantal keren bij elkaar gekomen om dit te doen, maar vanaf de 2e week waren we toch verplicht thuis aan het werk. Ook voor deze “bijeenkomsten” maken we gebruik van Teams. Met de nodige etherdiscipline komen we erg ver!

Thuisopdrachten

Groep 7A kreeg de opdracht om een kubieke decimeter te knutselen. Deze vervolgens waterdicht te maken en dan een liter water in de gieten. Ik kreeg foto’s en korte filmpjes terug waarin kinderen trots de liter water in hun zelf geknutselde kubieke decimeter goten. Een paar dagen later moesten de kinderen een optische illusie fotograferen. Van de opdracht moesten ze eerst op google gaan kijken, een optische illusie proberen na te maken en daarna er 1 zelf bedenken. Het zijn erg leuke foto’s geworden. Ze stromen nog steeds binnen!

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

Kleuterbouw

Ook deze week zijn de kleuters thuis weer druk bezig geweest.

De kleuters hebben deze week allemaal kuikentjes gevouwen. We hebben een hoop leuke foto’s ontvangen hiervan. Hieronder hebben we er een paar voor jullie geselecteerd. Daarnaast hebben de leerlingen in hun werkboekjes gewerkt, op de iPad of de computer geoefend met rekenen en taal en is er natuurlijk heerlijk gespeeld.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

Een dag uit het leven van een juf op afstand

Wie zijn wij?

Seppe doet mee aan de beweeg challenge van meester Mark

Quintijn van Otterloo: 42 jaar en werkt bij Singapore Airlines met onregelmatige diensten
Marieke van Beem: 39 jaar en juf van groep 3B
Kiki van Otterloo: 8 jaar oud en zit in groep 4
Seppe van Otterloo: 6 jaar oud en zit in groep 2
Onze 2 katers: Mik en Moos

Het is 7 uur en ik hoor mijn man thuiskomen vanuit een nachtdienst. De kinderen worden wakker en zijn blij hem te zien. Met elkaar drinken we een kopje koffie en thee en eten een broodje. Quin gaat naar boven, die gaan we de komende uren niet meer zien.

We nemen de dag door, Kiki weet wat ze moet doen en gaat aan het werk. Kiki is zo’n meisje als uit de boekjes. Gedreven, ijverig en serieus. Dat wisten we al, maar het wat is het leuk om terug zien! Seppe keuvelt in huis om haar en mij heen. Ondertussen probeer ik te werken, maar wat vind ik het moeilijk om mij op mijn werk te focussen! Sep zijn vriendin belt via Facetime en samen besluiten zij te kleien ieder vanuit hun eigen huis. Ze hebben lol en het is leuk te zien hoe gemakkelijk het spelen op afstand hen af gaat. Maar, Sep kleit en kletst nu aan de tafel waar ik probeer te werken. Na 10 minuten is hij wel klaar met kleien. Hij gaat nu zijn kunstjes op de trampoline laten zien met mijn telefoon en laat een berg rotzooi achter op de tafel. Ondertussen heeft Kiki een vraag, komt er een mailtje binnen van een ouder, een belletje van een collega volgt, een kat die op het aanrecht springt, Kiki die online moet zijn voor een meeting. Oef… geef mij maar een klas vol kinderen die ik les kan geven! Waarschijnlijk herkennen meerdere ouders dit 🙂

Kiki en ik maken samen een dictee

De eerste dagen thuis moesten ook wij wennen om alles goed vorm te geven. Dictee, ik wil het geven zoals in de klas. Kiki vindt het gek, ik doe het anders, ze haakt af en we hebben een paar keer strijd. Nu we een paar dagen verder zijn, laat ik Kiki vrijer. Ik zie wat ze kan, ik zie wat ze moeilijk vindt en daar werken we aan. Het gaat een stuk vlotter en beiden zijn we blij. Quin is in het begin vanwege nachtdiensten minder met haar huiswerk bezig, Kiki is immers al klaar als hij wakker wordt. Inmiddels heeft hij haar ook bij wat opdrachten kunnen helpen, hij vindt het leuk te zien waar ze nu mee bezig is en wat ze al kan.

Ik mis de kinderen van de klas. Gedurende de dag zijn er zoveel momenten die je met elkaar deelt. Een tand die los zit, een kind die jarig is, kinderen die blij zijn met een nieuw schrift waar heel netjes en ijverig in gewerkt wordt, de lessen van de kanjertraining, de verhalen na een weekend van de kinderen, de interactie met elkaar, het starten en eindigen van een dag als groep. Het is er nu allemaal even niet.
Toch vind ik het erg fijn om zoveel met het gezin bij elkaar te zijn. We hebben een rijk sociaal leven met familie en vrienden en ik mis hen, maar ik merk het ook fijn te vinden dat dit het nu is en we hier prima met zijn vier onze rust in kunnen vinden.

Ik wens jullie allen een mooie dag, een mooi weekend en laten we hopen dat door alle voorzorgsmaatregelen die er worden getroffen we elkaar spoedig weer mogen zien in goede gezondheid.

Marieke van Beem

Thuisonderwijs in tijden van Corona

Hier even een berichtje van een van de vele thuisfronten.
Maar allereerst: COMPLIMENTEN AAN ALLE LEERLINGEN, MEESTERS, JUFFEN, ORGANISATIE ÉN OUDERS VAN DE ZONNEWIJZER!!!!
Nadat de ergste schrik van het nieuws over sluiting van de scholen gezakt was, maakte die langzaam plaats voor acceptatie en bewondering. Behalve voor de hele organisatie van de Zonnewijzer, vooral ook voor mijn eigen kind. Al vrij snel ontpopte die zich namelijk tot een 12-jarige jongen die zijn schoolwerk keurig zelf doet, in plaats van alleen maar aan de PlayStation vastgelijmd te zitten (waar ik natuurlijk wel een beetje bang voor was). Daarnaast weet hij zich ook nog goed te vermaken, natuurlijk wel regelmatig mét behulp van diezelfde PlayStation. En, al had ik niet gedacht dit ooit te zullen zeggen: gelukkig bestaat die! Want wat moet het bizar zijn om opeens niet meer dagelijks je klasgenootjes en juf of meester te zien en niet meer naar al je naschoolse activiteiten te kunnen gaan! Net zoals de ouders moeten wennen aan thuiswerken in aanwezigheid van hun kroost, is dit voor de kinderen natuurlijk ook een flinke aanpassing (om over ‘social distancing’ maar niet te spreken)
Kortom, het gaat best goed! Ik vind het eigenlijk wel leuk om nu zelf eens voor juf te moeten spelen, een dictee af te nemen of mijn eigen rekenvaardigheden weer eens op te halen met een lesje ‘Getal en Ruimte’. Zeker wanneer dit ondersteund wordt door een leuk instructiefilmpje van de échte juf! Ook het werken met Teams lijkt prima te lukken. Zo zien de kinderen en de juf elkaar tenminste weer even en kunnen er vragen worden gesteld over moeilijke sommen of andere opdrachten.
Dank dus aan de lieve juffen en meesters voor alle moeite die jullie doen om deze vreemde tijden zo goed mogelijk door te komen!
Machteld Grunwald (moeder van Clifford uit groep 7A)

Fantastische ouders
Groep 7C kreeg maandag de opdracht om een kubus te knutselen van 1 dm x 1 dm x 1 dm en uit te proberen of daar inderdaad een liter in past. Veel kinderen waren online om samen aan het werk te gaan, super gezellig! Guus stuurde een filmpje waarin hij laat zien hoe hij een liter water in zijn prachtige kubus giet. En ondertussen stelt zijn vader precies de goede vragen. Echt fantastisch hoe ouders hun kinderen helpen om thuis te leren! Dank jullie wel!
Thuiswerkopdracht

De kinderen van de groepen 3 hadden de volgende thuiswerkopdracht:
“Spring tijdens touwtjespringen de sprongen van 2, 5 en 10”.
Lynn uit groep 3B kan dit fantastisch!

Pittige peper Jonas uit 3B

Jonas uit 3B werkt naast het reguliere programma aan Pittige Peper opdachten. Als onderdeel daarvan heeft hij een eigen Loco-opdracht ontworpen. Op de foto zien jullie het resultaat!

error: Inhoud is beveiligd