Wijzertje 10 april 2020

10/04/2020 :     Geen vrije dag!!!!!

10/04/2020 :     Goede Vrijdag

11/04/2020 - 13/04/2020 :     Pasen

12/04/2020 :     Eerste Paasdag

13/04/2020 :     Tweede Paasdag

25/04/2020 - 10/05/2020 :     Meivakantie

27/04/2020 :     Koningsdag

05/05/2020 :     Bevrijdingsdag

13/05/2020 :     AC Vergadering

18/05/2020 :     MR Vergadering

*  Voor het gehele jaaroverzicht zie de kalender.

Beste ouder(s) / verzorger(s),

We willen beginnen met een groot compliment naar jullie allemaal. Het is niet niks het geven van thuisonderwijs in combinatie met thuis werken. Laat staan wanneer je op dit moment een vitaal beroep uitoefent. We hebben hier veel respect voor en we begrijpen de uitdaging die zich iedere dag aandient. Dat iedereen dit op zijn eigen manier doet, is helemaal goed. We doen allemaal ons best. Mochten er vragen of onzekerheden zijn met betrekking tot het onderwijs, dan horen we het graag. U kunt altijd terecht bij de leerkracht en ook Erna en ik denken graag mee wanneer daar behoefte aan is.

Namens de opvang willen we de AC bedanken voor de heerlijke chocolaatjes. Voor de persoonlijke touch hiervan, verwijzen we jullie naar het videobericht van de opvang.

Helaas geen paasontbijt vanmorgen op school. Het gemis van de aanwezigheid van de kinderen is iedere dag voelbaar en op ochtenden als vanmorgen extra. We hopen allemaal dat we deze periode snel achter ons kunnen laten. Tot die tijd, zorg goed voor elkaar en we blijven in contact ‘op afstand’.

Voor nu wensen we jullie een mooi en gezond paasweekend toe.

Vriendelijke groet,
Erna Heijnis & Arlette Schenk- van der Veldt

Toetsen in Coronatijd

Na drie weken onderwijs op afstand lopen verschillende blokken en thema’s van de lesmethoden af. Aan het eind van elk blok of thema biedt de methode de mogelijkheid om een toets af te nemen. Nu het onderwijs op afstand geboden wordt, zullen we op De Zonnewijzer anders met deze toetsen omgaan. We gebruiken de toets nu wel als afsluiting van het thema/blok, maar de toets heeft nu als doel de aangeboden stof nog eens te kunnen herhalen. De leerkracht kan zo eventueel wel zien waar mogelijk nog extra uitleg voor nodig is. Aan deze toetsen zal geen beoordeling worden gehangen.

Thuisonderwijs in tijden van Corona

En toen waren we opeens állemaal juf of meester (of deden we in ieder geval ons best!)

Bericht vanuit de Zonnewijzer:
Zondag 15 maart 2020
Onderwerp: Coronavirus
(…) Alle kinderen van 0 tot 12 jaar blijven thuis, tenzij (beide) ouder(s) of verzorgende(n)werkzaam zijn in een vitaal beroep en zij geen andere opvangmogelijkheid hebben. (…)

Sinds 15 maart zijn niet alleen de scholen dicht, ook wij – ouders zonder vitaal beroep – zijn thuis en mogen niet meer zomaar naar ons werk. Het is niet anders, en vitaal beroep of niet: alle ouders/verzorgers zijn van de ene op de andere dag ook (een beetje) juf of meester. School- en werkritme worden geacht vanachter ‘de keukentafel’ opgepakt te worden. Ga daar maar aan staan!

Week 1 & 2
Beetje spannend, raar, zoekend, ook (nóg wel) gezellig: wie doet wat, wat moeten de kinderen doen vanuit school, wie gaat waar zitten, hoeveel computers/laptops zijn er eigenlijk in huis? Teams, Microsoft 365, Mijnschoolinfo, meester/ juf op YouTube, zijn opeens dagelijkse communicatiemiddelen waar de kinderen sneller hun weg in weten te vinden dan de ouders.

“Hoi Klaas, kan je mij horen?” “Nee je staat op gedempt, je moet ‘m aanzetten!” “Heb je dit plaatje gezien? Die is leuk!” “Nee deze is leuk!”

Dan (met dank namens de ouders) komt meester ‘in beeld’ en vertelt de klas dat Teams hier níet voor bedoeld is. De kinderen doen hun best serieus met de chat op Teams om te gaan. Oké, een beetje lol samen hebben en even bijpraten op deze manier moet ook zeker kunnen, toch?! 

Verder in week 2
Het huiswerk en de dagindeling worden helderder en wij doen ons best het schoolritme aan te houden. De kinderen kijken rond 10:00 uur het Jeugdjournaal (“Dat zet meester ook altijd aan”), eten netjes hun fruit, spelen buiten (de wieltjes van de steps klinken ’s avonds nog door in onze oren) en wij laten tussendoor aan onze manager weten dat we “echt ons best doen om ook nog ons eigen werk te doen”. Zo ‘ploeteren’ wij ons door de dag en opeens is het toch weer avond – en eerlijk is eerlijk, dan zijn we best blij als de kinderen op bed liggen en het éven stil is in huis.

Week 3 & 4
En … we doen nog steeds ons best. Met de mooiste discussies en onbegrip van onze kinderen als wij hen proberen te helpen met hun schoolwerk. “Hoezo weet je dit niet, jij hebt vroeger toch ook op school gezeten?” “Ja, maar vroeger kregen wij anders les.” “Dat snap ik niet,” of (in íets harder volume): “MAAR DAT HEB IK AL GEDAAN EN IK HOEF DAT NIET DOEN!” of “Je hoeft mijn werk niet na te kijken, dat doet meester ook niet, dat doen wij zélf!” of “Ik wil niet meer schrijven, ik ben moe”, of …

Ondertussen komt meester Mark Butter ook nog dagelijks met een dag challenge, proberen we creatief te zijn voor Pasen en vragen ook de klassenouders ‘nog even’ iets leuks te doen voor de juf of meester. “Tuurlijk, geen probleem, gaan we doen, leuk idee hoor!” (Ondertussen denkend: hoe krijg ik mijn kind nú weer leuk op de foto/aan het tekenen?)

Al met al een uitdaging, gezelligheid, elkaar op een andere manier leren kennen, WAARDERING voor de meesters en juffen op school, BLIJ als straks ná schooltijd sport, muziek, theater, bij een vriendje spelen weer mogelijk is. En wat willen de kinderen zélf ook weer graag naar school!

Dank aan alle leerkrachten die keihard werken om onze kinderen, zo goed als het gaat, aan het werk te zetten en zo veel mogelijk mee te geven voor het einde van dit schooljaar! En succes aan de andere ouders met het in de lucht houden van alle ballen!

Janneke
moeder van Stein(groep 6C) en Lisa (groep 3C)

Kettingreactie

Kettingreactie van Tijn van der Kwaak van 5B

Videobericht van de opvang

Deze week een videobericht van alle collega’s die de opvang mogelijk maken.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

Een dag uit het leven van een meester op afstand.

Elke dag sta ik op alsof er niets anders is. De wekker gaat op dezelfde tijd, net als altijd druk ik nog twee keer stiekem op snooze alvorens ik mijn dagelijks ritueel opstart van douchen en aankleden en een heerlijk, stomend kopje thee voor mezelf zet. Ik stap de tuin in alwaar ik hartelijk begroet wordt door onze drie poezen die al druk in de weer zijn rondvliegend ongedierte het leven onmogelijk te maken.
Ik ga zitten op de tuinbank en luister.
En hoor niets.
Het lijkt wel een zondagochtend in de zomervakantie.

Boven liggen mijn twee zoons (Ezra van 6 en Noah van bijna 4) naast mijn nog half-slapende vrouw op de tablet naar Pokemon te kijken. Nadat de strijd op het scherm geheel niet-verrassend in het voordeel van de goeierikken is beslecht stel ik de jongens voor om zich aan te kleden en naar beneden te gaan. Niet geheel zonder tegengas moet gezegd worden…de schermen van de tablet, PC en televisie zijn erg in trek deze dagen en niet alleen voor educatief gebruik!

Na een lekker ontbijtje wordt er even flink gespeeld met de playmobil (ik doe lekker mee) en dan zal de dag; voor mama en papa, echt moeten beginnen. Ik trek mij terug in mijn kamertje boven om mij te richten op het digitale meester-zijn. Mijn vrouw gaat de uitdaging van op de laptop werken in het bijzijn van de kinderen met frisse moed aan. Ezra doet wat schoolwerk; hij vindt het leuk en gaat als een razende door de materie heen. Wij hebben het geluk dat hij redelijk zelfstandig kan werken en slechts af en toe lichte sturing nodig heeft. Noah nestelt zich naast de bak met playmobil en gaat op zoek naar wat hij vandaag eens allemaal uit elkaar kan halen en kwijt kan raken…

Ik richt mij boven op het voorbereiden van het digitale dictee dat ik weldra zal opnemen en het huis verkeert, voor zolang het duurt, in relatieve rust. Vlak nadat ik de knop ‘record’ heb ingedrukt, voor de opname van mijn les, de eerste schreeuw van beneden: “papa, kun je met me spelen?”. Deze roep is in feite het startschot van hoe de dag verder zal verlopen. Vanaf nu is het een heen en weer, van boven naar beneden, af en toe een berichtje beantwoorden, snel een filmpje opnemen, mijn vrouw redden wanneer zij tracht te bellen met een collega, ruzietjes sussen tussen mijn almaar wilder wordende jongens, eten maken, naar buiten, telefoontjes aannemen, voetballen, stoepkrijten, wanhopig proberen te voorkomen dat er iets stuk gaat in huis (met name mijn jongste is een expert in het breken van dingen) enzovoorts, enzovoorts. Het klinkt als chaos en dat is natuurlijk ook wel zo. Het is echter ook heerlijk om veel tijd met de jongens en met mijn vrouw door te brengen en we merken ook aan de jongens dat, ondanks frequente misstanden, de band tussen de jongens steeds hechter wordt.

Sprong naar de avond: de kinderen liggen in bed en mijn vrouw en ik kijken elkaar licht verdwaasd aan. De dag is voorbij gevlogen en voor ons beider gevoel hebben we niet voldoende kunnen doen voor ons werk. We hebben ons erbij neer te leggen. We zakken onderuit en kijken een aflevering van ‘The Bridge’ alvorens wij afgepeigerd ons bed opzoeken.

Ik ben nog steeds niet gewend aan dit bestaan en, ondanks dat we redelijk onze weg vinden, mis ik mijn familie, mijn vrienden, het contact met de buitenwereld.
En mijn klas.
Werk was voor mij voorheen een noodzakelijkheid om te kunnen leven. Niet langer! Ik heb sinds ik voor de klas sta genoten van elke dag en het doet mij oprecht zeer de kinderen niet te kunnen zien. Mijn hoop is dat we allemaal redelijk ongeschonden en over niet te lang weer terug kunnen naar hoe het was.
Weer terug naar de wondere wereld in de klas!

Meester Arnoud

Noa en Evi Beste Vrienden Quiz

In groep 7 hadden we ons opgeven voor de beste vrienden quiz. In groep 8 hoorden we dat we dat we aan voorrondes (casting) door waren. Ze vonden ons zo enthousiast dat ze eigenlijk al wisten dat we mee mochten doen maar dat hielden ze nog even geheim. Toen we hoorden dat we mee mochten doen waren we super blij. Om alvast te oefenen hadden we alle spellen doorgestuurd gekregen. Een maand later was het zo ver we mochten naar de opnames. We gingen oefenen in de auto op weg naar de beste vrienden quiz.Toen we er waren moesten we nog eventjes wachten, maar daarna werden we door een vrouw meegenomen naar een ruimte daar werd onze mak-up gedaan, terwijl we ondertussen naar een live aflevering keken van de beste vrienden quiz. Daarna mochten we bij 2 andere meisje in het publiek zitten die tegen twee jongens streden. De meiden hadden gewonnen dus wij wisten al dat we tegen hen moesten.Toen we in de zaal kwamen waar het allemaal gebeurde voelde we de spanning in onze buik. Toen kwam een vrouw nog even voor de zekerheid de spellen uitleggen. En toen was het zo ver de opnames begonnen. We gaan niet zeggen of we hebben gewonnen of verloren dat kan je zelf terug kijken op uitzending gemist, maar we verklappen een ding in de finale was het super spannend. Groetjes Evi & Noa.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

Groep 6B Challenges

Naast het verplichte werk kunnen de kinderen uit de groepen 6 ook aan de slag met challenges. Een aantal voorbeelden voor de meetchallenge, de weegchallenge, de tafelchallenge zijn als foto bijgevoegd. Leuk om te zien wat kinderen bedenken om 1 kilo bij elkaar te vinden of te meten hoe lang alles in huis is.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

Groep 6B Paasknutsels

Groep 6b heeft paasknutsels gemaakt: een paashaas waar je eitjes uit kunt eten. Hierbij een aantal foto’s van het gemaakte werk.

error: Inhoud is beveiligd