
Wijzertje 17 april 2020

25/04/2020 - 10/05/2020 : Meivakantie
27/04/2020 : Koningsdag
05/05/2020 : Bevrijdingsdag
13/05/2020 : AC Vergadering
18/05/2020 : MR Vergadering
21/05/2020 - 24/05/2020 : Hemelvaart
21/05/2020 : Hemelvaartsdag
30/05/2020 - 01/06/2020 : Pinksteren
31/05/2020 : Eerste Pinksterdag
01/06/2020 : Tweede Pinksterdag
* Voor het gehele jaaroverzicht zie de kalender.

Beste ouder(s) / verzorger(s),
De weken vliegen voorbij. Volgende week alweer de laatste week voor de meivakantie.
Na het weekend zullen we meer weten over welke maatregelen we dienen te handhaven vanaf 28 april. Het houdt ons bezig en de nieuwsgierigheid loopt bij eenieder van ons op. Zodra dit duidelijk is, nemen we jullie uiteraard mee wat dit voor de Zonnewijzer betekent.
We zien de afgelopen weken een goed gevuld Wijzertje met leuke berichten, foto’s en video’s. Hier worden we heel blij van en we willen jullie bedanken voor alle inzendingen. Ontzettend leuk.
Voor nu veel leesplezier en alvast een fijn weekend. Mocht je ook een leuke tekst/ foto en/of videobericht hebben voor het Wijzertje dan kan je deze sturen naar: arlette.vander.veldt@spaarnesant.nl.
Vriendelijke groet,
Erna Heijnis & Arlette Schenk- van der Veldt
Bericht van een thuisfront
De eerste weken thuis waren, net als bij iedereen denk ik, redelijke chaos. Zelfs onze katten moesten wennen (en nog steeds) dat het overdag gedaan was met de rust. Inmiddels hebben we de boel aardig onder controle. Ik ben ZZP-er en helaas stopte mijn project door de Corona crisis. Balen van het project, maar tegelijkertijd komt het nu wel goed uit met een thuiszittende dochter in groep 3 en zoontje in groep 1. Petje af voor alle werkende ouders die daarnaast hun kinderen helpen met schoolwerk!
We beginnen dagelijks rond 09.00 uur met school en ronden meestal tegen 12.00 uur af. Inclusief fruitpauze en buiten spelen. Dan is het wel klaar met de tolerantie van de kinderen naar mij toe als plaatsvervangend juf en is de motivatie weg om met school bezig te zijn. Ik vind het heel leuk om te zien hoe ze hun schoolwerk aanpakken. Mijn dochter gaat meestal serieus aan de slag en kan heel geconcentreerd werken. Mits mijn zoontje dat toelaat. Hij is een energieke kleuter die het heel gezellig vindt thuis en wat moeite heeft met ‘even stil zijn’. De bewegingschallenges van meester Mark en de online schoolopdrachten zijn bij hem een grote hit. Iets te groot, want het levert dagelijks strijd op als de iPad weer uit moet. Gelukkig is het mooi weer en is buiten spelen ook leuk!
Ik ben blij dat Teams ook bij de onderbouw is geactiveerd en er meer contact is met de juffen en andere klasgenootjes. Zowel zoon als dochter vinden het erg leuk. Ze missen hun juffen en klasgenootjes en zijn daar soms verdrietig over. Ook vertellen ze meer dan voorheen en tot in detail over hoe het eraan toegaat op school en de BSO. Tijdens wandelingen of het buitenspelen op het schoolplein komen we gelukkig veel bekenden tegen. En soms treffen we zelfs een juf of meester ‘in het wild’ aan. Dank aan alle leerkrachten voor de moeite en energie die jullie steken in leerzame, gezellige videootjes en lieve woorden naar de kinderen toe. Ik kan uiteraard alleen voor mijn eigen kinderen en mezelf spreken, maar het wordt zeer gewaardeerd!
Naomi Wijnberg (Moeder van Marvin uit 1B en Faya uit 3C)
Kleuterbouw
De afgelopen twee weken hebben de kinderen verschillende opdrachten gedaan en hebben wij als leerkrachten leuke resultaten mogen ontvangen. Naast het spelen is er geknutseld, gemeten, geëxperimenteerd met drijven en zinken, geluisterd naar een verhaal, een boontje geplant en is er een spel gedaan met de letter g. Op de foto’s kunt u genieten van een aantal activiteiten van de kleuters.
Kettingreactie Robin (5B) en Isa (5A)
Een dag uit het leven van een juf op afstand
Om 06.45 uur gaat de wekker. Ik snooze nog een aantal keer, want na een lang weekend heb ik toch net wat meer moeite met opstarten. Ik zet een heerlijke kop thee en geniet van mijn ontbijt. Tijdens mijn ontbijt bedenk ik rustig hoe mijn dag er vandaag ongeveer uit gaat zien. Ik maak mij verder klaar om mijn werkdag daadwerkelijk te beginnen.
Ik start met het beantwoorden van een aantal e-mails. Daarna verzamel ik de materialen die nodig zijn voor mijn belafspraken via Teams. Ik praat met de kinderen, speel een spelletje en vervolgens zwaaien we naar elkaar, want de tijd zit er alweer op. De contactmomenten via Teams geven mij een grote glimlach wanneer de blije gezichten van de kinderen op het beeldscherm verschijnen. Toch merk ik dat ik zo verlang naar het échte contact met de kinderen, ouders, collega’s enzovoort. Ik besef dat ik geniet van een dag lesgeven en dat ik blij word van het werk dat ik doe.
Na de gesprekken met de kinderen maak ik een lijst met activiteiten voor de nieuwe planning. Na de lunch doet het probleem zich voor dat mijn vriend en ik allebei via de computer verschillende belafspraken hebben. Met al mijn spullen verplaats ik naar de slaapkamer en probeer het daar zo comfortabel mogelijk te maken. Hij komt mijn vers gezette kop thee nog even brengen. Met mijn collega’s overleg ik en we verdelen de taken.
Als ik druk bezig ben, belt Mark via Teams om een thuisactiviteit voor de Koningsspelen te ontwerpen. Gelukkig zijn we allebei nu zo handig geworden met Teams dat het tegelijk werken in één document ons goed afgaat. We zetten de puntjes op de i en sturen onze collega’s een vraag toe, want ook hun bijdrage is nodig.
Ik kreeg de vraag om voor het Wijzertje te beschrijven hoe mijn dag eruitziet en daar had ik nu de tijd voor. Als mijn vriend daarna binnenkomt met de boodschappen klap ik mijn Macbook dicht. We kletsen gezellig en ik begin met koken. Na het eten zouden wij thuis gaan sporten, maar dat stellen we toch even uit tot morgen. We kijken samen een paar afleveringen van de serie die wij volgen en dan is het tijd om naar bed te gaan.
Ik mis mijn werk en de kinderen van mijn klas. De begroeting bij de deur, kringgesprekken, activiteiten, grapjes en verhalen. Wat hoop ik dit weer snel met elkaar te kunnen doen. Ik wens iedereen succes de komende tijd en hoop elkaar snel weer te zien in goede gezondheid.
Juf Lyanne
Nieuwsflits van de kinderraad op afstand
Wij als kinderraad gaan gewoon door met onze taak alleen dan via Teams. We hebben onze meningen gegeven hoe we het vinden om thuis te werken. Veel kinderen vinden het anders, maar vinden het toch wel fijn dat ze hun klas en leraren via Teams kunnen zien. Ook hebben we instructie filmpjes voor tijdens en na de uitleg. Dit vinden we fijn, wel vinden we dat sommige instructie filmpjes iets uitgebreider en duidelijker kunnen. We hebben een goed gevoel over gehouden aan onze vergadering en denken dat de kinderraad ook op afstand iets kan betekenen voor de leerlingen van de Zonnewijzer. Het is veel werk en vinden dat daar ook wat creativiteit bij mag om het wat leuker te maken in huis.
Groetjes van de kinderraad
Kettingreactie Simon (5B)