Wijzertje 24 april 2020

25/04/2020 - 10/05/2020 :     Meivakantie

27/04/2020 :     Koningsdag

05/05/2020 :     Bevrijdingsdag

13/05/2020 :     AC Vergadering

18/05/2020 :     MR Vergadering

21/05/2020 - 24/05/2020 :     Hemelvaart

21/05/2020 :     Hemelvaartsdag

30/05/2020 - 01/06/2020 :     Pinksteren

31/05/2020 :     Eerste Pinksterdag

01/06/2020 :     Tweede Pinksterdag

*  Voor het gehele jaaroverzicht zie de kalender.

Beste ouder(s) / verzorger(s),

Het is bijna niet te geloven, maar na deze hectische weken staat de meivakantie voor de deur… Wat een heerlijk vooruitzicht. Met een goed gevoel gaan wij de vakantie in, want na deze vakantie mogen de kinderen weer naar school. Een heel fijn bericht, die wel complexe vraagstukken bevat waar wij als school vorm en inhoud aan hebben gegeven. Als het goed is, bent u dan inmiddels geïnformeerd over de wijze waarop wij ons onderwijs vanaf 11 mei gaan vormgeven. Wij verzoeken jullie deze informatie goed te lezen voor de start na de vakantie.

De nieuwsbrief voor de vakantie is ook altijd een mooi moment om even terug te kijken op de afgelopen weken. Wauw! Wat een werk is er verzet. Wij willen alle ouders danken voor de wijze waarop zij de afgelopen weken thuisonderwijs aan hun kind(eren) hebben verzorgd.

Een groot compliment gaat ook uit naar alle collega’s die middels instructiefilmpjes, online lessen, belmomenten en challenges vorm hebben gegeven aan het onderwijs op afstand. Uiteraard gaat onze dank ook uit naar de opvang en de administratie. Zonder al deze inzet was het niet mogelijk geweest om dit allemaal te realiseren.

We kijken er ontzettend naar uit om de kinderen vanaf 11 mei weer te zien. Voor nu wensen we jullie allemaal een mooie twee weken. Zorg goed voor elkaar.

Vriendelijke groet,
Erna Heijnis & Arlette Schenk- van der Veldt

Thuisscholing

Inmiddels kan ik zeggen dat ik er oké mee ben. Rikki (mijn jongste van 6) was er eigenlijk sowieso wel oké mee. “kan ik lekker een bakkie mee doen met jullie!” zegt ze dan. Die zet ik af en toe aan een werkje en dan vindt ze het prima. Mijn zoon Danko (van 9) daarentegen ging door een prachtig palet aan emoties de afgelopen weken. En eigenlijk deel ik dat wel. Mijn zoon en ik hebben moeite met veranderingen. Ik probeerde nog wanhopig structuur erdoor te persen (werkte averechts) en de gezelligheid ervan in te zien. Maar het is niet gezellig om onze opa en oma’s glazig aan te staren via facetime en je klasgenootjes via teams zien is wel lollig, maar op school is dat toch echt wel leuker. Ikzelf kreeg letterlijk niks meer voor elkaar. Mijn wederhelft zette het op een klussen (“laten we dan maar nuttig zijn”) en ik zou actief mee kunnen doen, maar tgaatnie. Mijn zoon keek op dezelfde manier naar zijn huiswerk als ik naar de klusspullen. “HET GAAT VANDAAG NIET, LIN!” riep hij. Ik riep nog een jamaar-dit-kan-niet-hoor terug en toen zag ik dikke tranen en hebben we de schoolboeken dicht gesmeten en in de hoek gegooid. We hebben een lange wandeling gemaakt waarin we uitvoerig bouwplannen voor Minecraft hebben doorgenomen en zijn voor de rest van de middag in een virtuele wereld geweest waar Corona onze plannen niet konden verstoren.
Zoals oma me leerde: “Komt het vandaag niet, dan komt het morgen”

Linda van Bruggen

Kleuterbouw

Vorige week hebben de kleuters veel over de boerderij/Pasen gewerkt. Ze hebben o.a. geknutseld, gezellige filmpjes bekeken, versje van kippetje Ukkepuk geleerd en het leuke lenteliedje van juf Machteld (met gitaar) gezongen. De juffen worden steeds handiger om mooie en leuke lesjes voor de kinderen te maken, zodat de kinderen toch nog wat contact hebben met de juffen. Ook het contact met videobellen vinden de kinderen geweldig. De een kletst er heerlijk op los, terwijl de ander wat meer afwachtend is en een beetje glimlacht. En hoe leuk is het dat er toch een alternatieve koningsspelen voor hen georganiseerd was. Op de foto’s kunt meekijken wat de kleuters hebben beleefd.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

Een dag uit het leven van een juf op afstand

Om 7 uur gaat de wekker. Het lukt me niet om er direct uit te gaan. Om 7.15 uur ga ik er dan toch uit. M’n dochter Luna van 4 jaar ligt nog lekker te slapen, dus ik kan mezelf in alle rust klaarmaken voor de dag. Douchen, aankleden en dan lekker een kop koffie. Tegen 8 uur wordt Luna ook wakker. We eten samen een broodje en dan gaat Luna zich ook aankleden.

Ik start mijn computer op en beantwoord mijn mail. Ik bekijk wat er voor de kinderen op de planning staat. Een aantal fanatieke kinderen die stipt op half 9 zijn begonnen met hun werk vertellen mij via Teams dat ze niet bij de rekentoets kunnen komen. Ik probeer ze op afstand te helpen. Ik bekijk de rekentoetsen van gisteren en stuur kinderen die de toets nog niet af hebben gemaakt een berichtje. Een leerling die niet in Basispoort kan komen probeer ik er toch in te helpen. Gelukkig lukt dit.

Om half 10 start ik een vergadering met de kinderen via Teams. We bespreken de planning en kinderen stellen vragen. Ook hebben ze even de kans om dingen die ze meegemaakt hebben met elkaar te delen. Elke ochtend is het weer leuk om iedereen even te zien. Ik mis het contact met de kinderen heel erg.

Hierna leg ik Luna een werkblad uit. Samen zitten we aan de tafel. Zij maakt een werkblad en ik maak me klaar om dictee te geven via Teams. Om 10 uur starten we dictee. Ik lees de woorden en zinnen voor en de kinderen schrijven ze op. Ondertussen herhaalt Luna elk woord dat ik zeg en de kinderen moeten hier om lachen. Ze zijn inmiddels gewend dat Luna af en toe tussendoor iets komt vragen of zeggen. Dit was voor mij in het begin heel erg wennen, maar we hebben er een balans in weten te vinden. Ze mag van mij iets vaker een filmpje kijken op de tv of tablet, dat is voor nu even niet anders. We kijken samen de woorden en zinnen na en de kinderen verbeteren het dictee.

Luna zit in groep 1 en ook zij krijgt van haar juf dagelijks filmpjes met opdrachtjes en werkboekjes om te maken. Om half 11 ga ik even met haar zitten om de opdrachtjes te bekijken. In het filmpje vandaag wordt een verhaal voorgelezen en er wordt een rekenopdracht uitgelegd die we vanmiddag in de tuin zullen uitvoeren. Ze gaat aan de slag met een werkblad terwijl ik met de kinderen chat en bel.

Om 12 uur lunchen we even lekker in de tuin. Na de lunch maak ik de planning in orde voor het tweede deel van de week. Ik kijk de gemaakte rekentoets na en kijk hoe de Nieuwsbegrip lessen zijn gemaakt.

’s Middags doe ik met Luna in de tuin de rekenactiviteit met ballen en emmers. Daarna gaan we nog even een rondje wandelen door de buurt en Luna lekker op de step.

Als we thuiskomen beantwoord ik nog een aantal vragen van kinderen via Teams. Vanavond een spannende avond. De persconferentie waarin we zullen horen hoe het onderwijs de komende tijd eruit zal zien. Ik ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen. Ik hoop dat we snel weer naar school kunnen. Ik mis mijn collega’s en de kinderen heel erg.

Juf Mariska

Een thuis onderwijs werkdag van juf Eva

Koningsspelen@home

Hallo allemaal,

Vrijdag 17 april waren de Koningsspelen@home. Thuis sporten, maar toch ook een beetje samen. De 2e opdracht gaf de mogelijkheid om van jezelf een leuke foto te sturen. Dat hebben we geweten. We hebben veel leuke foto’s van jullie gekregen. Bedankt hiervoor! Zet het geluid maar lekker hard en veel kijkplezier😃 

Groetjes,
Lyanne en Mark

error: Inhoud is beveiligd