Wijzertje 24 september 2021

05/10/2021 :     Inloopmoment Directie

15/10/2021 :     Studiedag (De leerlingen zijn vrij)

16/10/2021 - 24/10/2021 :     Herfstvakantie

01/11/2021 :     MR Vergadering

24/11/2021 :     Inloopmoment Directie

06/12/2021 :     Studiedag (De leerlingen zijn vrij)

*  Voor het gehele jaaroverzicht zie de kalender.

Beste ouder(s)/ verzorger(s),

Volgende week gaan de groepen 8 op kamp. Zij vertrekken maandag op de fiets naar Noordwijk en komen woensdag weer terug. De afgelopen weken zijn zij druk bezig geweest met alle voorbereidingen. Iedereen heeft er zin in. We gaan de leerlingen met de heel school uitzwaaien. Wij wensen ze een mooi en gezellig kamp toe.

 

Op 24 december eerder uit
In overleg met de MR is afgesproken dat de leerlingen op vrijdag 24 december ‘s middags vrij zijn. Dit betekent dat de leerlingen van ZW 2 om 12.00u naar huis gaan en de leerlingen op ZW 1 om 12.10u. De kinderen lunchen thuis.
Wilt u deze datum in uw agenda noteren?

Vriendelijke groet,
Erna Heijnis & Arlette Schenk- van der Veldt

Oproep Linda Foundation

Onze school is aangesloten bij de Linda Foundation. De Linda Foundation zet zich in voor gezinnen die het financieel zeer moeilijk hebben. Jaarlijks verzorgen zij een eenmalige donatie voor deze gezinnen op onze school.
Denkt u hiervoor in aanmerking te komen, stuur dan een mail inclusief motivatie naar monique.van.deursen@spaarnesant.nl. Uiteraard gaan wij discreet met deze informatie om. Wij zien uw reactie graag voor dinsdag 28 september tegemoet.

HVO

Dit jaar is basisschool ‘de Zonnewijzer’ wederom gevraagd voor de Vredesweek in Haarlem (begint 18 sept.). Burgemeester en wethouders, bureau discriminatiezaken, COC, alle geloofsstromingen, politie en HVO nemen deel.
De leerlingen van de groepen 7&8 hebben de uitdaging aangenomen, om gedichten te schrijven in het thema ‘op weg naar een inclusieve samenleving’.
In drie HVO (humanistisch vormings onderwijs) lessen is het thema onder de loep genomen.
1. Oriëntatie op het thema
Wat betekent een inclusieve samenleving? Wat zou het tegenovergestelde kunnen zijn? Hoe zou je bijv. een gebouw/huis ontwerpen als jij de architect bent en rekening houdt met een inclusieve samenleving? We bekeken het thema vanuit verschillende oogpunten en keken naar voor- en nadelen. ‘Wat betekent het thema voor jou persoonlijk?’ en de Loesje poster ‘Een inclusieve samenleving? Vol unieke mensen. Graag.’ gaven veel gespreksstof.
Een zin van een leerling wil ik jullie niet onthouden; ‘Als je elkaar respecteert, dan is het makkelijker om elkaar te begrijpen en krijg je minder snel ruzie.’
2. Gedicht schrijven
De leerlingen hadden veel steun aan de vraag: ‘Kun jij een groot dichter zijn zonder te rijmen?’. Toen het duidelijk werd dat ze zelf een vorm mochten bedenken om hun overpeinzingen, eerbetoon, hun vragen over het thema op te schrijven, was ‘de drempel’ om te beginnen weggenomen. Gemotiveerd en geconcentreerd gingen de leerlingen aan de slag. Soms kozen leerlingen, om in tweetallen aan een gedicht te werken. De interne rust was voelbaar.
3. Samen beslissen
De gedichten las ik voor. Elke leerling koos er twee uit… meeste stemmen gelden. Reacties uit de klas waren onbetaalbaar, om er een paar te noemen: Ik kon het mij zo goed voorstellen, Ik kreeg er kippenvel van, knap dat je jouw gedachten zo op papier krijgt. Ongeveer 6 gedichten per groep mochten door naar het gedichtenboekje welke alle leerlingen van de groepen 7&8 krijgen. Maar… o zo mooi, zijn ook al die andere gedichten. Super trots op alle 150 leerlingen!​

Pittige pepers groep 4

In groep 4 bereiden we de kinderen die bij de Pittige Pepers zitten voor, op de projecten die ze maken vanaf groep 5.
Dit schooljaar zijn er 6 kinderen uit groep 4 begonnen met de eerste stappen van het maken een project. Ze hebben geleerd wat een mindmap is en hebben hem gemaakt. De kinderen krijgen tijdens de les uitleg over wat ze moeten doen en gaan vooral zelfstandig aan de slag, op bepaalde tijden in de week. Naast de mindmap, gaan de kinderen aan de slag met individuele doelen die zij willen behalen de komende periode. Deze doelen hebben te maken met werkverzorging, werktempo of werkhouding. Het eindresultaat werd afgelopen week door de kinderen zelf gepresenteerd. Dat was best wel spannend maar uiteindelijk vooral heel stoer en leerzaam! Het eindresultaat hangt gezellig in de groep! De komende periode gaan we ons vooral verwonderen over alles om ons heen en leren vragen stellen.

Pittige Pepers Groep 4.2
Pittige Pepers Groep 4.1
Pittige Pepers 4.3
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

Kinderboekenweek

Woensdag 6 oktober begint de Kinderboekenweek met als thema “Worden wat je wil”. Elk jaar mogen we daarvoor nieuwe boeken kopen voor alle groepen. Om de nieuwe boeken te promoten maken we op beide locaties een tentoonstelling. Om de tentoonstelling leuk aan te kleden, wil ik u vragen of we uniformen ofwel kleding mogen lenen om op te hangen. Wilt u een briefje erbij doen met daarop de naam van uw zoon/ dochter en de groep, zodat we ook weten aan wie we het terug kunnen geven. U kunt de kleding afgeven op Zonnewijzer 1 bij Maaike Bijker (onderwijsass.) en op Zonnewijzer 2 bij Iris Buskermolen (juf van groep 5).
Alvast bedankt.
Vriendelijke groeten, de leescommissie

Crazy hair day in groep 8

Op vrijdag 10 september hadden we in de groepen 8 Crazy hair day. Dit is er om te leren hoe je je agenda moet gebruiken. Bovendien is het ook een grappige afsluiting. Zelf vond ik het niet zo leuk, totdat ik iedereen zag en het best wel grappig vond! Er waren kinderen met hele lange kuiven, kinderen met cupcakes in hun haar en nog veel meer. Ik moest er wel van lachen.
Van Arne en Damin uit groep 8B

 

Stambomen

In groep 7 werken we aan het thema familie. De kinderen hebben daarvoor een stamboom van hun familie gemaakt en die aan de klas gepresenteerd. Morris, Olivia en Adriana vertellen daarover:
“We hadden een opdracht voor taal. We moesten een stamboom maken! Het thema was familie, iedereen had een mooie stamboom gemaakt. Er waren verschillende stambomen, van groot naar klein van foto’s naar namen. Het waren erg mooie stambomen het was een mooie uitdaging bijvoorbeeld aan je opa, oma, vader of moeder vragen wie hun vader & moeder of oma & opa waren. Je leerde er veel van omdat je wist van wie je afstamden. Sommige hadden zelfs een familiewapen en dat is erg leuk om te zien hoe het er uit zag.
De stambomen waren ook in verschillende kleuren. Sommige zetten lijnen en andere maakte een boom er zaten ook erg leuke foto’s bij. Het was erg leuk!”

Stambomen 1
Stambomen 2
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

Spaarnesant nieuwsbrief

Spaarnesant nieuwsbrief samenwerkingspartners onderhoud en renovatie

 

Jong 023: De Haarlemse kinderkrant

error: Inhoud is beveiligd