Wijzertje 25 maart 2022

28/03/2022 :     Inloopmoment Directie

18/04/2022 :     Pasen

23/04/2022 - 08/05/2022 :     Meivakantie

27/04/2022 :     Koningsdag

16/05/2022 :     MR Vergadering

26/05/2022 - 27/05/2022 :     Hemelvaart

06/06/2022 :     Pinksteren

07/06/2022 :     Inloopmoment Directie

15/06/2022 :     AC Vergadering

20/06/2022 :     Studiedag (De leerlingen zijn vrij)

*  Voor het gehele jaaroverzicht zie de kalender.

Beste ouder(s)/ verzorger(s),

Afgelopen woensdag hebben we een studiedag gehad. Het was een goede dag en de eerste studiedag die weer fysiek kon plaatsvinden.
Er stonden verschillende onderwerpen op het programma. Een deel van het team heeft een training van de Kanjertraining gevolgd. Hiermee hebben een aantal collega’s hun licentie mogen verlengen. Het andere deel van het team heeft in de ochtend een workshop drama gehad ter ondersteuning voor de dramalessen. Ook zijn zij aan de slag gegaan met rekenonderwijs en het ERWD (Protocol Ernstige reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie). In de middag heeft deze groep een workshop kinder EHBO gevolgd in de gymzaal van ZW1. Het was een goede dag die we gezamenlijk hebben afgesloten. U leest meer over de studiedag verder in dit Wijzertje.

Helaas gaat per 1 mei gaat juf Sanne ons helaas verlaten. Na 14 jaar werkzaam te zijn geweest op de Zonnewijzer gaat zij een nieuwe uitdaging aan op de Schoolwerkplaats in Santpoort-Noord. Een gemis voor de Zonnewijzer, een aanwinst voor de Schoolwerkplaats. Wij wensen haar succes en veel plezier op haar nieuwe werkplek.

Gelukkig hebben we snel de vacature kunnen invullen. Meester Romano (hij werkt al op donderdag en vrijdag in groep 6B) zal tot de zomervakantie de taken van juf Sanne overnemen in groep 7. Juf Cindy (leerkrachtondersteuner van de bovenbouw) zal op donderdag naast juf Nanna komen te staan. We zijn blij met deze oplossing!

We wensen jullie een fijn weekend.

Directie Obs de Zonnewijzer
Erna Heijnis & Arlette Schenk- van der Veldt

Bewegend leren tijdens de inloopochtend in groep 8A 

Tijdens de inloopochtend op vrijdag 18 maart, hebben de ouders van groep 8A kennis gemaakt met bewegend leren. We zijn de dag gestart in de klas. Al snel zijn we met de klas/ouders vertrokken naar het voorplein. Hier is een honderdveld geschilderd, op de stenen, waar wij tijdens bewegend leren gebruik van kunnen maken.

Wat is bewegend leren?
Bewegend leren houdt in dat je al bewegend aan het leren bent. Bewegingstussendoortjes, zoals Energizers, vallen ook onder bewegend leren.
Voorbeeld: de kinderen oefenen de tafel van 7. De tafel staat in 10 vakken uitgewerkt. 7-14-21-28 etc. In de volgende rij staat de antwoorden om-en-om. In de laatste rij staat alleen het eerste en het laatste getal op de tegel. De kinderen springen van getal naar getal en benoemen daarbij de antwoorden die horen bij de tafel van 7.

De ouders van groep 8A hebben na afloop een enquête ingevuld, gemaakt door de leerlingen. Hieruit blijkt dat alle ouders een beter start van de dag hadden. Alle ouders voelde zich vrolijker. De meesten van hen konden zich thuis/op het werk beter concentreren op hun werk. Een van de ouders geeft ook aan dat ze meer ontspannen aan het werk is gegaan. Tip van groep 8A: beweeg een kwartiertje voordat je aan het werk gaat. Zorg dat je hartslag omhoog gaat en ga daarna pas aan het werk.

Wij vinden bewegen belangrijk en bewegend leren super leuk!

Groep 8B workshop houtbewerken op het Spaarne college

Op woensdag is groep 8B naar het Spaarne college gefietst om een workshop houtbewerken te volgen. Dit was een superleuke en leerzame workshop. De leerlingen kregen een plankje waar zij hun naam met speciale stickers op mochten plakken. Dit ging op een bijzonder manier met een ragger, tape en folie. Het plankje moest gefreesd worden met een speciaal apparaat, dit apparaat maakte enorm lawaai waardoor het in een speciale ruimte moest met gehoorbescherming op.

Bij de andere workshop hebben de leerlingen een schoolbordje gemaakt. Er waren latjes die de leerlingen in elkaar moesten schuiven nadat ze de hoeken hadden geschuurd. In het midden zat een vierkant plankje met schoolbordverf. De overige stukken moesten ze afzagen en daarna weer schuren, daarna met spijkertjes vastzetten. Het was een leuke, leerzame en actieve workshop.

Groep 8B Houtbewerken 04
Groep 8B Houtbewerken 03
Groep 8B Houtbewerken 02
Groep 8B Houtbewerken 01
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

Studiedag groep drama, rekenen en EHBO

Met drama hebben wij gewerkt met praktische leskaarten, die wij gemakkelijk in de klas kunnen gebruiken. Een leuke opdracht was bijvoorbeeld het doorgeven van een steeds zwaarder wordende mand van Roodkapje.

Na de koffie kregen wij uitleg over hoe wij de rekenlessen nog effectiever kunnen maken, door situaties uit te spelen. Ook hiermee zijn wij praktisch mee aan de slag geweest.
Toen de lunch voorbij was hebben wij in de gymzaal EHBO gehad en dit afgewisseld met gym-activiteiten.

Wij hebben diverse casussen besproken, zoals bijvoorbeeld een bloedneus en bedacht hoe wij hierbij moesten handelen.

Studiedag 2
Studiedag 1
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

De Haarlemse kinderkrant groepen 8

In de vorige uitgave van het Wijzertje hebben wij de Haarlemse Kinderkrant Jong 023 alleen als bijlage meegestuurd. Het is u misschien ook opgevallen maar in deze uitgave staan leerlingen van de groepen 8 met prachtige gedichten. Wat zijn wij trots op hun. Hierbij nog even aandacht voor hun mooie gedichten.

Groepen 6 – Werelddrummen

Afgelopen periode hebben de groepen 6 met veel plezier gewerkt aan het project Werelddrummen. Samen met juf Susan (MuziekLab – Hart) hebben zij in een reeks van muzieklessen kennis gemaakt met muziek uit verschillende landen, in verschillende talen en met verschillende muziekinstrumenten. We hebben de lessenserie afgesloten met een opname van de geoefende liedjes. Luistert u mee?! Wij zijn heel trots op onze muzikale kanjers!

Kanjertraining studiedag

Een deel van het team nam woensdag deel aan de bijscholing Kanjertraining die verzorgd werd door Neeltje Feenstra. Na een korte bespreking van de Kanjerpetten en de kernkwaliteiten en valkuilen die hierbij horen, werd de link gelegd naar de kern van Kanjertraining: Vertrouwen. Vanuit vertrouwen bouw je samen aan een prettig schoolklimaat, waarin sociale veiligheid voorop staat.

In de lessen van de Kanjertraining wordt er aandacht besteed aan de keuzes die ieder voor zich maakt in het contact met anderen. Hierbij wordt vaak teruggepakt op de Kanjerposter die in iedere klas hangt en waarmee steeds de koppeling wordt gemaakt met de omgeving.

Voor de ontwikkeling van ieder kind is de samenwerking tussen school en ouders/ verzorgers onmisbaar. Samen sta je sterk en bouw je aan een veilige schoolcultuur, waarin iedereen zich in de breedste zin van het woord kan ontwikkelen. Hierin is het ook belangrijk dat er een goede, volledige en respectvolle communicatie plaatsvindt tussen alle partijen, waarin vertrouwen de basis vormt voor een constructieve en effectieve aanpak voor ieder kind.

Deze bijscholing heeft bij het team bijgedragen aan de bevestiging dat je samen sterk staat en met alle betrokkenen moet bouwen aan een veilige school. We hopen u de komende tijd ook weer meer mee te kunnen nemen in onze aanpak,  want ook u als ouder/ verzorger bent een belangrijk onderdeel van dit proces.

error: Inhoud is beveiligd