Wijzertje 2 dec 2022

02/12/2022 :     Sinterklaasviering

22/12/2022 :     Kerstdiner

24/12/2022 - 08/01/2023 :     Kerstvakantie

16/01/2023 :     MR Vergadering

30/01/2023 :     Studiedag (De leerlingen zijn vrij)

20/02/2023 :     MR Vergadering

25/02/2023 - 05/03/2023 :     Voorjaarsvakantie

*  Voor het gehele jaaroverzicht zie de kalender.

Beste ouder(s)/ verzorger(s),

Wat een feest was het vandaag op de Zonnewijzer, Sinterklaas en zijn pieten kwamen langs. Een groot cadeau was dat we dit weer samen konden vieren op het schoolplein na afgelopen jaren. Dit hebben we als schoon enorm gemist. Het was een feestelijke opening gevolgd door een dag vol leuke activiteiten op beide locaties en prachtige surprises en gedichten op locatie 2.

20221202 084541
20221202 084350
20221202 084347
IMG 20221202 WA0002
20221202 092627
Foto 2 Directiestukje
Foto 1 Directiestukje
1. 33
1. 108
1. 95
1. 92
1. 52
1. 86
1. 85
1. 71
previous arrow
next arrow

Volgende week zal de Sinterklaasversiering worden opgeruimd en zorgen ouders van de AC er samen met de teamleden voor dat de school in kerstsfeer komt. Dank jullie wel alvast!

We vinden het ook heel mooi om te zien dat er zoveel ouders in de school te zien zijn bij verschillende activiteiten in de klassen. Zo hebben we de afgelopen weken onder andere ouders in de school gehad om pepernoten te bakken bij de kleuters, samen met de kinderen te lezen in groep 3 of de boekendozen van de groepen 6 te bewonderen. Fijn dat we op deze manier ook samen vormgeven aan het leerplezier van onze leerlingen.

Komende week zal er op beide locaties weer een inloopmoment georganiseerd worden met ons als directie. Onder het genot van een kopje koffie of thee is er de mogelijkheid om kennis te maken met elkaar en/of een vraag te stellen.
De inloopmomenten zijn:
• Dinsdag 8:30-8:45 ZW1
• Donderdag 8:30-8:45 ZW2

Voor nu wensen we iedereen een fijn (Sinterklaas)weekend toe.

Vriendelijke groet,

Cindy Prins-Baretta en Arlette Schenk-van der Veldt
Directie Obs de Zonnewijzer

Vriendelijke groet,

Cindy Prins-Baretta en Arlette Schenk-van der Veldt
Directie Obs de Zonnewijzer

Nu we Sinterklaas alweer bijna hebben uitgezwaaid, staat de volgende gezellige periode weer voor de deur: Kerst! Het ziet er naar uit dat we dit jaar eindelijk weer Kerst kunnen vieren, zoals we dat op de Zonnewijzer het liefst willen. Met elkaar op school samen zingen en dineren. Wij willen jullie graag op de hoogte stellen van alles wat er de komende tijd gaat gebeuren en hebben we de belangrijkste data op een rijtje gezet.

Woensdag 7 december:

Vanaf 08:30 wordt de school door de AC in kerstsfeer gebracht.

Vrijdag 16 december:

(foute) Kersttruien-dag. Alle kinderen mogen op school komen in hun Kersttrui.

Donderdag 22 december:

Kerstdiner op school met voorafgaand aan het Kerstdiner zingen met de Kerstband op Zonnewijzer 1. De kinderen van Zonnewijzer 2 mogen deze avond een lampje meenemen om in een mooie verlichte stoet naar het schoolplein van Zonnewijzer 1 te lopen.
Om 16:30 kunnen er op Zonnewijzer 2 de spullen neergezet worden voor het Kerstdiner op Zonnewijzer 1 kan dit om 16:45. (Via de leerkracht krijgt u informatie over de te bereiden gerechtjes voor het Kerstdiner) U kunt daarna richting de Kerstband gaan, de kinderen gaan samen met de leerkracht naar het schoolplein en zullen gedurende het zingen ook bij de leerkracht blijven staan.
Om 17:00 begint het kerstzingen. Na het zingen gaan de leerkrachten weer met de hele groep naar binnen om aan tafel te gaan. Natuurlijk kunt u een kort moment mee naar binnen om een foto te maken. Als wij met de kinderen gaan eten is er voor u een mogelijkheid om op het schoolplein bij de AC een drankje te drinken en te luisteren naar de Kerstband. Om 18:45 stopt het kerstdiner op Zonnewijzer1 en om 19:00 op Zonnewijzer 2. Uw zoon of dochter moet door u opgehaald worden uit de klas, ze mogen niet zelf naar buiten gaan.

Vrijdag 23 december:

De kinderen mogen deze dag een uurtje laten beginnen. De deuren zullen uiteraard wel op de normale tijd open staan voor de kinderen die wel om 08:30 uur (Zonne 1) of 08:20 uur (Zonne 2) naar school gebracht worden.

Executieve functies: Werkgeheugen

Vanuit de autometafoor wordt de executieve functie werkgeheugen ‘het navigatiesysteem’ genoemd.
Het werkgeheugen is de vaardigheid om informatie in het geheugen vast te houden tijdens de uitvoering van complexe taken. Daarbij gaat het erom eerder geleerde vaardigheden of ervaringen toe te passen in een actuele of toekomstige situatie. Voor het maken van een plan (‘planning’) of bij het organiseren van materialen (‘organisatie’) moet je een beroep doen op je ‘werkgeheugen’. Voor een (goede) reflectie op het eigen ‘handelen’ (‘metacognitie’) is het werkgeheugen zelfs een voorwaarde. Immers je moet je goed herinneren wat je gedaan hebt, hoe je dat deed en waarom. Want dan kun je er over nadenken. Leerlingen met een zwak werkgeheugen ondervinden problemen met het opslaan van nieuwe informatie om taken te voltooien. Het werkgeheugen is vooral van belang bij het uitvoeren van complexere taken waarbij leerlingen informatie moeten ophalen uit het geheugen en moeten vasthouden en manipuleren. Zoals bijvoorbeeld met hoofdrekenen. Er is sprake van een visueel en een auditief werkgeheugen. Leerlingen met zwakke executieve functies hebben vaak problemen met het verbale auditieve werkgeheugen waardoor nieuwe instructie onvoldoende wordt opgeslagen. Opdrachten met meerdere stappen (zoals rekensommen) levert voor deze leerlingen problemen op, zeker wanneer deze niet gevisualiseerd zijn.

Om de route te onthouden, zetten we het in het navigatiesysteem. Dat zorgt ervoor dat we niet de hele tijd moeten denken, het ontlast het werkgeheugen waardoor ik me kan richten op het autorijden en het verkeer.

Heeft jouw kind moeite met het vasthouden van informatie in het geheugen?
Dat kan je oefenen met de volgende tips:

  • Speel geheugenspelletjes zoals Memory, Ik ga op reis en neem mee….
  • Geef een samengesteld woord door (rugzak), het kind maakt een samengesteld woord met het tweede deel van het woord (zaklamp) en zo ga je door
  • Geef een woord door (pannenkoek) , het kind maakt een nieuw woord met de laatste letter (krokodil)
  • Leer kinderen van kleins af rijmpjes en liedjes
  • Leer kinderen de kracht van herhaling
  • Laat het kind je aankijken en de opdracht herhalen, zo help je het kind te focussen en kan het beter luisteren en onthouden

Amnesty International groep 8.

Berichtje van Thuc 8b:
Ik vond het interessant, jammer dat je niks anders kan doen dan brieven schrijven. Dat we ze gewoon uit de gevangenis halen. Hebben ze wel bewijs wat ze gedaan hebben?
De les is leuk, ik wist niet dat Amnesty International bestond. Ik vond het goed wat ze doen, zoals zwart of wit, we staan gelijk.

Bericht van Mara 8b:
Ik vond het leukste dat we borden gingen maken. Je mocht je eigen stukje opschrijven. Ik had erop geschreven: Ik sta achter vrouwenrechten. Dat vind ik belangrijk omdat mannen meer mogen dan vrouwen.

Bericht van Hannah 8b:
Hoi, Amnesty International kwam naar mijn klas, hoe leuk! Ze hebben ons verteld over mensen in nood en hoe we ze kunnen helpen. Alle verhalen waren voor mij even erg, maar welk verhaal mij het meeste raakte, was over twee vrouwen die als man geboren waren alleen die diep van binnen al hun hele leven lang vrouw zijn. Alleen wordt dat niet geaccepteerd, dat raakt me heel erg want iedereen moet zijn wie ze zijn.
Groetjes van Hannah

Bericht van Jonna 8b:
Ik vond het een leuke les dat we opkomen voor de mensenrechten en voor de mensen die onschuldig straf hebben gekregen. Na de uitleg moesten we een kaart maken voor mensen die straf kregen voor niks en daarna moesten we een bord maken, een leus met symbolen. Groetjes Jonna Lee

Amnesty International 8.5
Amnesty International 8.3
Amnesty International 8.2
Amnesty International 8.1
Amnest International 8.4 A
previous arrow
next arrow

Bericht van Jordi 8b:
Ik heb geleerd over dat het niet zo vanzelfsprekend is dat wij allemaal smartphones hebben. Dat er niet overal een democratie is over de gevolgen van protesten en dat hun gevangen zitten om voor hen op te komen.

Bericht van Tijn 8b:
Ik vond het een geweldige les, het was leuk omdat we leuke kaartjes moesten maken die het niet goed hebben en je mocht er ook een leuke tekening op maken. Daar heb ik van geleerd omdat ik nu weet dat vrijheid van meningsuiting heel belangrijk en daarna gingen we een protestbord maken om actie te voeren voor wat je belangrijk vindt en daar heb ik ook heel veel van geleerd en het was een superleuke les.
Groetjes van Tijn

Bericht van Freek 8b:
Wij, groep 8b, zaten in spanning te wachten op Amnesty International en we waren blij dat we misschien in de jeugdkrant kwamen. Toen we een kaart hadden geschreven voor degene die we uit hadden gekozen, toen gingen we de kaart in een brievenbus doen. Ikzelf vond dat wel grappig. Zo waren er verschillende meningen over. Toen gingen wij een protestbord maken, dat was heel leuk, die mochten we wel mee naar huis. Er waren 3 kinderen waar ik er een van was, wij hadden samen een woord: All for Freedom! En daar waren we trots op.
Bye bye

Bericht van Simon 8b:
Vrijdag 18 november kwam Amnesty International een gastles geven. Eerst gaven ze een presentatie over wat ze allemaal doen. Daarna gingen we een brief schrijven aan mensen die onterecht in de gevangenis zitten. Zoals een man die onterecht zonder proces en met marteling voor 20 jaar in de cel gestopt. Toen konden we de brieven posten in rugzakken van een postbus. Daarna gingen we ons eigen protestbord maken. Voor de mensen aan wie we de brieven konden schrijven. Op mijn protestbord stond ‘all’ en op die van Quint en Freek stond ‘for’ en ‘freedom’. Dus samen stond er ‘freedom for all’. De kinderkrant Jong 023 was ook in de klas aanwezig en er komt daar in december een artikel over.

Bericht van Saar 8b:
We hadden een les en dat ging over mensenrechten en toen gingen we een kaart schrijven naar iemand die het moeilijk had en je mocht ook een tekening maken. We gingen ook protestborden maken en ik vond het heel leuk.

Groep 5 – sinterklaasperiode

De Sinterklaasperiode brengt altijd wat spanning met zich mee. In de groepen 5 hebben we dit jaar voor het eerst lootjes getrokken en surprises gemaakt. Een leuke ervaring om te mogen doen. We hebben enorm genoten van de lange Sinterklaasperiode. De surprises waren heel mooi geworden. Je kunt goed zien dat de kinderen enorm hun best hebben gedaan om er iets gaafs van te maken.
Vanaf volgende week gaan we de klassen omtoveren naar kerstsfeer.
Voor nu wensen wij iedereen een heel fijn Sinterklaasweekend!

Groep 5 Surprises
Groep 5 Schoentje Zetten
previous arrow
next arrow

Kinderraad

Wij hebben op de Zonnewijzer een Kinderraad, waarin leerlingen van groep 5 t/m 8 deelnemen. Zij denken mee over verschillende onderwerpen die voor de school van belang zijn. Een aantal keer per jaar komen zij bij elkaar samen met juf Cindy Prins om te praten over wat zij belangrijk vinden. Zij zijn de vertegenwoordigers van de verschillende klassen.

Hieronder stellen zij zich graag aan jullie voor:

Ik zit in de kinderraad omdat ik vind dat ik zelf goed dingen kan bekijken die goed zijn en natuurlijk omdat mijn klasgenootjes het hebben gekozen. We bespreken allemaal dingen die misschien beter zijn voor de school maar ook voor het milieu en wat we met de school kunnen doen aan het milieu. Maar ook wat je zelf kan doen en aan misschien wel je klas. Nu hebben we het over een milieu maand bijvoorbeeld.
groetjes van Merel (groep 6B)

 Ik ben Emily Ik zit in groep 7B. De kinderraad is uit mijn ogen een plek waar bij wij kinderen bij een komen om te praten over wat de kinderen van onze school belangrijk vinden. Mijn taak is om al de meningen uit onze klas in de kinderraad te vertellen. Dan praten we er over in de kinderraad en misschien gebeurt het wel, zo maken we de school voor iedereen naar wens.

 Hoi, ik heet Klaas. Ik zit in 5A.
Ik vind het leuk dat ik in de kinderraad zit. Omdat ik dan meedenk over wat er op school gebeurt. En omdat het met andere kinderen is.

 Ik ben Berend en zit in 6A.
Ik zit in de kinderraad omdat ik wil dat er een goed leerproces is voor alle kinderen en ook voor de kinderen die het wat moeilijker hebben op school. Ook omdat het voor iedereen veilig in de klas moet zijn en omdat iedereen mag zijn wie hij/zij is en dat maakt(natuurlijk) niks uit! Ik vind het ook belangrijk dat kinderen leren niet saai vinden. Daarom wil ik ook daar ideeën voor bedenken samen met de andere leden van de kinderraad. Hierom wil ik in de kinderraad!

 Ik ben Hannah en ik zit in 8b. ik wilde graag in de kinderraad, omdat ik het belangrijk vind dat mijn mening en die van mijn klas wordt gehoord. Mijn ideeën daar over zijn: meer cultuur lessen, omdat ik vind dat er bijvoorbeeld niet genoeg aandacht gaat naar Duitsland. Ook wil ik duidelijke voetbal lijnen op het achterplein. En het allerbelangrijkste is natuurlijk dat iedereen zich goed voelt op school. Vriendelijke groet van mij.

 Bij de kinderraad praten we over allerlei dingen, nu vooral over de milieumaand: een maand waarin we allerlei dingen met het milieu gaan doen en uitjes gaan maken naar plekken die met het klimaat te maken hebben en mensen uitnodigen om te praten over het klimaat.
We gaan meer lessen krijgen over het klimaat en we gaan meer afval scheiden en meer dingen die met het klimaat te maken hebben.
Mees, groep 8A

Ik ben Job ik ben 10 jaar oud en ik zit in groep 7a. Met het milieu gaat het steeds slechter daarom wil ik weten hoe we dat beter kunnen doen. Klimaatverandering vind ik ook belangrijk. Ik hoop dat we onze school duurzamer kunnen krijgen.

Kinderraad AVG
Kinderraad
previous arrow
next arrow

error: Inhoud is beveiligd