Wijzertje 16 dec 2022

22/12/2022 :     Kerstdiner

24/12/2022 - 08/01/2023 :     Kerstvakantie

16/01/2023 :     MR Vergadering

30/01/2023 :     Studiedag (De leerlingen zijn vrij)

20/02/2023 :     MR Vergadering

25/02/2023 - 05/03/2023 :     Voorjaarsvakantie

15/03/2023 :     Studiedag (De leerlingen zijn vrij)

*  Voor het gehele jaaroverzicht zie de kalender.

Beste ouder(s)/ verzorger(s),

In de school heerst op het moment een gezellige kerstsfeer. De gangen en klassen zijn prachtig versierd met lichtjes, slingers en bomen.

Kerstsfeer6
Kerstsfeer4
Kerstsfeer1
Kerstsfeer2
previous arrow
next arrow

En de klassen zijn gevuld met mooie kerstknutsels die de leerlingen gemaakt hebben. Er is groepsdoorbroken geknutseld in de midden- en bovenbouw, waarbij de leerlingen zelf mochten kiezen bij welke activiteit zij wilden aansluiten. De CREAkerstmiddag was ook dit jaar weer een groot succes.

Directiestukje Knutsel 5
Directiestukje Knutsel 4
Directiestukje Knutsel 2
Directiestukje Knutsel 1
Directiestukje Directie Knutsel 3
Crea Kerstknutsel Middag ZW2 Foto 4
Crea Kerstknutsel Middag ZW2 Foto 3
Crea Kerstknutsel Middag ZW2 Foto 1
Crea Kerst Knutsel Middag ZW2 Foto 2
Directiestukje Knutsel Foto 6
Directiestukje Knutsel 7
previous arrow
next arrow

Juf Eva heeft op 24 november haar diploma in ontvangst mogen nemen van de Schoolleidersopleiding Basisbekwaam. Mooie stap en ontzettend knap gedaan van haar.

We gaan alweer de laatste schoolweek in van 2022 en daarna mogen allemaal heerlijk genieten van twee weken kerstvakantie. Voordat we de vakantie inluiden, vieren we donderdag samen kerst op school. Zoals in het vorige Wijzertje is vermeld, starten we de viering op het voorplein van ZW1. Onder begeleiding van de kerstband zullen we de avond feestelijk openen, waarna alle kinderen gaan genieten van het Kerstdiner. De AC nodigt alle ouders van harte uit voor een borrel op het plein van ZW1 gedurende deze tijd. De uitnodiging zal start volgende week naar alle ouders worden verstuurd.

Met trots kunnen wij delen dat wij ons team hebben uitgebreid. Wij voelen ons enorm bevoorrecht dat dit is gelukt in deze tijd waar het lerarentekort gesprek van de dag is. Leóny Hendrikse zal vanaf 9 januari op maandag en dinsdag bij ons komen werken. En Jolanda Oukes vanaf 1 februari op woensdag, donderdag en vrijdag. Leóny en Jolanda zullen op verschillende momenten groepen overnemen, zodat de groepsleerkrachten even hun handen vrij hebben voor andere taken. Verderop in dit Wijzertje stellen onze nieuwe collega’s zich graag voor. Ook mogen we al enige tijd dankbaar gebruik maken van de hulp van twee vrijwilligers. Edith Hudepohl helpt iedere dinsdagochtend bij de kleuterbouw en Linda van der Werff- Vrenegoor bij de groepen 3 en 4.

Het valt ons op dat er in de buurt veel interesse is van ouders van potentiële nieuwe leerlingen. Er is een groei zichtbaar in het aantal aanmeldingen voor de rondleidingen. Zoals wellicht bekend bij jullie, krijgen broertjes en zusjes van onze leerlingen voorrang bij plaatsing. Om een goed overzicht te houden van het aantal beschikbare plaatsen, willen we vragen om op korte termijn bij onze collega’s van de administratie aan te geven of en wanneer er broertjes of zusjes op school komen. Zo kunnen wij dit goed in de gaten houden en hoeven we niemand teleur te stellen.

We wensen iedereen een heel fijn weekend toe en kijken uit naar de kerstviering van volgende week.

Vriendelijke groet,

Cindy Prins-Baretta en Arlette Schenk-van der Veldt
Directie Obs de Zonnewijzer

Turn en freerun les groepen 6

6A
Woensdagochtend hebben de groepen 6 een turn- en freerun les gehad. Georganiseerd door studenten van het Cios, in de kennemer sporthal.
Wat een leuke ochtend! In kleine groepjes begonnen we aan de turnles. We hoorden nog wat kreten van: “oh, dat is vet makkelijk!” tot “Dat doe ik zo!” Maar na ongeveer 5 minuten kwamen ze daar we op terug. Het was best lastig soms om je evenwicht te vinden op de balk, of aan de trapeze. Maar na even oefenen lukt het! Na een kleine break was het tijd voor freerun les. Ook supercool! We zagen kinderen groeien, oefenen en vooral heel veel plezier hebben. Een ontzettend mooie ochtend. De dag erna waren er toch wel erg veel kinderen met spierpijn.

6B
Wat een leuke ochtend. Een echt turn en freerunles onder leiding van studenten van het Cios. In 4 groepen begonnen de kinderen met het freerunnen. De kinderen hadden vooral veel plezier en begonnen fanatiek aan de oefeningen die klaar stonden. De kinderen vonden sommige oefeningen nog lastig, maar groeiden terwijl ze bezig waren en uiteindelijk kon iedereen de oefeningen uitvoeren. Na de kleine break gingen de kinderen aan de slag met de turnles. Hier dachten een aantal kinderen het wel even te doen, maar dit bleek toch lastiger dan gedacht. Maar ook hier was het eerst even oefenen en daarna lukte het ook iedereen! Na deze drukke ochtend was het tijd voor de wandeling terug naar school (dit bleek toch wat zwaarder dan gedacht) en was het alweer tijd voor de lunch!

Turn En Freerun Les 1
Turn En Freerunles Groepen6 11
Turn En Freerunles Groepen6 10
Turn En Freerunles Groepen6 9
Turn En Freerunles Groepen6 8
Turn En Freerunles Groepen6 7
Turn En Freerunles Groepen6 6
Turn En Freerunles Groepen6 5
Turn En Freerunles Groepen6 4
Turn En Freerun Les 2
Turn En Freerun Les 3
Turn En Freerun Les 4
Turn En Freerun Les 5
Turn En Freerun Les 6
Turn En Freerunles Groepen6 1
Turn En Freerunles Groepen6 2
Turn En Freerunles Groepen6 3
previous arrow
next arrow

Executieve functies: Taakinitiatie

Vanuit de autometafoor wordt de executieve functie taakinitiatie ‘de sleutel’ genoemd.
Taakinitiatie is het vermogen om direct aan een taak te beginnen en te kijken wat er nodig is om de taak te starten, op tijd en op efficiënte wijze.
Taakinitiatie begint zich tussen het 7e en 8e levensjaar zichtbaar te ontwikkelen.

Opstarten is voor sommige kinderen erg moeilijk, ze hebben hier dan hulp bij nodig.
Opstartproblemen kunnen meerdere oorzaken hebben:

  • De opdracht/taak is niet duidelijk
  • Perfectionisme/faalangst/geen hulp durven vragen
  • Motivatieproblematiek
  • Vermijden of uitstellen en het creëren van een te grote berg met als gevolg paniek en hierdoor niet helder kunnen denken
  • APK-keuring niet binnen, de nodige spullen niet hebben, een organisatieprobleem
  • Geen aandacht/ concentratie tijdens uitleg van de opdracht en hierdoor niet weten wat je moet doen
  • Werkgeheugenproblemen en hierdoor de opdracht niet goed opgeslagen

Het is belangrijk kinderen hier inzicht op te geven. Samen te gaan zoeken wat er achter de opstartproblemen zit en ideeën aan te reiken die kunnen helpen bij opstartproblemen. Doe dit het liefst visueel zichtbaar, dan kunnen kinderen erop terugvallen en zijn ze niet altijd van een ander afhankelijk om een oplossing te bedenken.

Als de motor niet start, kun je niet gaan rijden. Daar heb je de sleutel voor nodig, je moet de sleutel omdraaien.

Heeft jouw kind moeite met het starten van een taakje/opdracht?
Dan kan je oefenen met de volgende tips:

  • Laat ze klusjes doen in huis en hou ze eraan. Geef een beloning
  • Leer kinderen al vroeg het principe: saaie klusjes eerst, dan het leuke
  • Maak samen een stappenplan/afvinklijst voor vaste taken
  • Laat ze de eerste stap luidop verwoorden
  • Neem het niet uit handen
  • Geef kinderen schakeltijd tussen activiteiten
  • Beperk schermtijd
  • Speel spelletjes waarbij je veel moet starten en tegelijk moet spelen: de snelste starter is vaak ook de eerste. Reactiespellen zijn hier zeer geschikt voor, zoals Vlotte geesten, Catch Match, Speed, Crazy Candy

Elfjes in groep 5A

In groep 5A zijn we aan de slag gegaan met het maken van elfjes. Wat een prachtige resultaten.
Een klas vol potentiële dichters!

Elfjes 5A
Elfjes 5A 6
Elfjes 5A 5
Elfjes 5A 4
Elfjes 5A 3
Elfjes 5A 2
previous arrow
next arrow

Kinderraad

In het vorige Wijzertje stelden een aantal leden zich al aan jullie voor. Hieronder volgen nog de laatste twee voorstelstukjes.

Hoi,
Ik ben Fiene en ik zit in groep 5B. Ik zit in de kinderraad, omdat ik gekozen ben door de klas en ik graag meedenk over leuke nieuwe ideeën voor op school. Bijvoorbeeld over het milieu of leuk nieuw schoolplein.
Groetjes van Fiene

Hallo ik ben Tessa. Ik ben 8 jaar. Ik zit groep 5c .
Ik zit in de kinderraad omdat meester had iets opgezocht op de computer. Met een paar namen uit de klas. Mijn naam kwam er dus uit Tessa.
Dat was mijn stukje voor de kinderraad.

Rijksmuseum Groep 8

Wij zijn afgelopen dinsdag met de groepen 8 naar het Rijksmuseum geweest. ‘s Ochtends om 08:00 vertrokken wij met de Museumpleinbus naar het museum. Wij begonnen allemaal op een andere plek met de rondleiding. Wij kregen uitleg over de verschillende kunstvoorwerpen uit de Gouden Eeuw. Natuurlijk zijn wij ook gaan kijken bij de Nachtwacht. In de klas kwamen wij erachter dat iedere groep toch een iets andere uitleg heeft gehad, waardoor we ook nog veel van elkaar konden leren.
Een bijzonder feitje is; dat wanneer er brand uit zou breken in het museum, de volledige Nachtwacht door een luik de vloer ingaat en er dus geen brandschade aan kan ontstaan.

Rijksmuseum Groep 8 Foto 3
Rijksmuseum Groep 8 Foto 2
Rijksmuseum Groep 8 Foto 1
previous arrow
next arrow

Jong023

Linda

Hallo allemaal, mijn naam is Linda van der Werff- Vrenegoor.
Sinds ik gestopt ben als diëtist in het Spaarne Gasthuis, wilde ik altijd al vrijwilligerswerk gaan doen op een school.
Na een gesprek met de adjunct directeur kon ik vrij snel bij De Zonnewijzer beginnen.
De kinderen van groep 3 en 4 kennen mij als juf Linda en met heel veel plezier help ik ze o.a. met lezen.
Vanaf 8 november ben ik iedere dinsdagochtend op school.
In het begin moest ik even geholpen worden om met de rolstoel binnen te komen.
De conciërge heeft daar een prachtige oplossing voor bedacht en gemaakt.
Het is heerlijk om in zo’n fijn team te mogen samenwerken.

Jolanda

Beste ouders/verzorgers,
Mijn naam is Jolanda Oukes en ik ben 64 jaar. Na een loopbaan in de journalistiek en kinderopvang wordt het basisonderwijs mijn volgende werkplek. Met ingang van 1 februari word ik ambulant leerkracht. Het werken met kinderen geeft mij veel energie en zorgt er voor dat geen dag hetzelfde is. Het is een uitdaging om mee te helpen aan de ontwikkeling van kinderen en ze een veilige, uitdagende maar ook vrolijke schoolomgeving te bieden. In mijn vrije tijd wandel ik graag, al dan niet met de hond, luister ik naar muziek en bezoek concerten. Verder heb ik interesse in de natuur en geschiedenis. Ik kijk met belangstelling uit naar samenwerken met collega’s, en het contact met kinderen en ouders. Tot in het nieuwe jaar.

Leóny

Hallo allemaal!

Ik ben Leóny Hendrikse, geboren Haarlemse en woonachtig met mijn man en kinderen in Santpoort. Naast de drukte van werk en gezin maak ik ook graag tijd vrij voor een lesje HIIT en/of Yoga en ook de duinen en het strand bezoek ik graag.
Ik werk sinds 2006 in het onderwijs waarvan ik 14 jaar op de Beatrixschool in Haarlem heb gewerkt.
Ik ben zeer verheugd om het team van Zonnewijzer op maandag en dinsdag te komen versterken en iedereen te ontmoeten.
Voor nu wens ik iedereen eerst gezellige feestdagen en een heerlijke vakantie toe.

Tot ziens in januari!

Edith

Beste collega’s en ouders,
Mijn naam is Edith Hudepohl en sinds het start van het schooljaar werkzaam als vrijwilliger op de Zonnewijzer, locatie 1.
Momenteel help ik bij de groepen 1/2. Hier ondersteun ik verschillende leerkrachten en help ik waar ik nodig ben.
Werken met kinderen geeft mij voldoening en hierdoor heb ik plezier in wat ik op de school doe.
Daarnaast zouden jullie mij ook kunnen tegenkomen bij verschillende vieringen op school.
Hier maak ik foto’s, zodat deze momenten vast worden gelegd voor de school en ouders.
Groeten,
Edith Hudepohl

error: Inhoud is beveiligd