
Wijzertje 24 feb 2023

25/02/2023 - 05/03/2023 : Voorjaarsvakantie
15/03/2023 : Studiedag (De leerlingen zijn vrij)
20/03/2023 : MR Vergadering
07/04/2023 - 10/04/2023 : Pasen
17/04/2023 : MR Vergadering
22/04/2023 - 07/05/2023 : Meivakantie
15/05/2023 : MR Vergadering
17/05/2023 : Studiedag (De leerlingen zijn vrij)
18/05/2023 - 19/05/2023 : Hemelvaart
* Voor het gehele jaaroverzicht zie de kalender.
Beste ouder(s)/ verzorger(s),
We kijken terug op twee mooie weken met als hoogtepunt de geboorte van Boaz. De derde zoon van meester Arnoud is twee weken geleden geboren. We wensen het mooie gezin ook via deze weg een mooie kraamtijd.
Donderdag 16 februari heeft de laatste Algemene Leden Vergadering (ALV) van de Activiteiten Commissie plaatsgevonden. Hierin is unaniem besloten dat de AC vanaf heden onder school valt en de zelfstandige vereniging niet zal voortbestaan. We willen het bestuur bedanken voor alle inzet, tijd en energie die zij erin hebben gestoken. Uiteraard blijven we doorgaan om samen met jullie als ouders mooie evenementen voor de kinderen te organiseren.
Afgelopen maandag hebben wij de MR meegenomen in de kernwaarden en de SWOT-analyse van de school. We zijn hier samen over in gesprek gegaan en de oudergeleding heeft daarin meegesproken over welke waardes zij hierin belangrijk vinden. Het was een mooi gesprek over het onderwijs met een blik op de toekomst. Deze uitkomst hebben we afgelopen dinsdag gelijk meegenomen naar het team, waar we met elkaar gekeken hebben naar de pedagogische opdracht van onze school. Wat is de bedoeling van ons onderwijs? Wat vinden wij als school belangrijk voor de leerlingen? Het was een waardevolle middag. Uiteraard worden jullie in een later stadium meegenomen in deze uitkomst. Op dit moment halen wij nog informatie op bij de collega’s die niet aanwezig waren en daarna gaan we het resultaat verwerken.
We hebben ook de afgelopen 2 weken weer mooie dingen gezien in de groepen. De groepen 5 en 6 zijn afgelopen week naar een voorstelling geweest in de Toneelschuur. En we hebben uit betrouwbare bron vernomen dat de leerlingen uit de groepen 8 gestart zijn met de voorbereidingen van de musical. Hier kunnen we uiteraard niets over vertellen 😊.
We wensen jullie allemaal een fijne vakantie.
Vriendelijke groet,
Cindy Prins- Baretta en Arlette Schenk- van der Veldt
Executieve functies: emotieregulatie
Vanuit de autometafoor wordt de executieve functie emotieregulatie ‘de toerenteller’ genoemd.
Emotieregulatie is het vermogen om emoties te reguleren om doelen te realiseren, taken te voltooien of gedrag te controleren. Bijvoorbeeld: je over een teleurstelling heen kunnen zetten of rustig blijven als speelgoed wordt afgepakt. Kunnen zeggen wanneer je iets niet leuk vindt. Om leren gaan met stress en frustratie. Weten hoe je kunt afkoelen na boos worden. Speelgoed kunnen delen. Tegen je verlies kunnen.
Op het dashboard van de auto zijn verschillende meters te vinden. De snelheidsmeter kent iedereen wel, net als het niveau van de brandstof in de tank. De toerenteller herkennen de meeste mensen ook, maar wat geeft deze meter eigenlijk aan? De toerenteller laat het toerental zien van de motor. Het toerental staat voor het aantal omwentelingen van de krukas per minuut. De waarde die de toerenteller aangeeft, heeft dus te maken met het aantal keer dat de krukas volledig rondgaat per minuut. Een hoog aantal toeren betekent een krukas die veel omwentelingen maakt en dus een hoger verbruik van brandstof. Daarom wordt aangeraden om op tijd te schakelen: dit zorgt voor een lager brandstofverbruik. Je schakelt als de toeren te hoog oplopen of te laag wegzakken.
Onze emoties kan je vergelijken met die toerenteller. Ook wij zitten wel eens te hoog of te laag in toeren. Als je boos of gefrustreerd bent, zit je hoog in toeren. Ben je verdrietig of voel je je futloos, dan zit je laag in toeren. Belangrijk om dan te bedenken wat jou helpt om weer op het juiste toerental te komen, om rustig te worden of meer energie te krijgen.
Jonge kinderen hebben ondersteuning nodig bij emotieregulatie. Accepteer dit en probeer geduldig te zijn.
Heeft jouw kind moeite met het reguleren van zijn/haar emoties?
Dat kan je oefenen met de volgende tips:
- Leer je kind emoties herkennen en voelen
- Laat de gevoelens eventueel opschrijven/ tekenen in een schriftje
- Leer je kind rustig worden door tot 10 te tellen of een afkoelplekje te kiezen
- Laat je kind een eigen manier vinden om de emoties te kunnen uiten, bijv. muziek luisteren, een tekening maken, een rondje rennen, yoga of praten met elkaar
- Blijf zelf rustig. Trek je op tijd terug als het je even te veel wordt, daarmee laat je zien dat ook jij afkoeltijd nodig hebt. Laat zien hoe jij jouw emoties beheerst.
- Begrens het gedrag, niet de emotie
- Speel snelle spelletjes en stop tijdig even om weer rustig te worden bv Halli Galli, Speed Cups, Varkentjes wassen, Funny farm, UNO, Make ’n break it, Dier op dier, Slakkenrace, Regenwormen junior, Kleurentorentjes, Bunny hop en Pinguin panic
- Speel met kinderen die het nog echt moeilijk vinden coöperatieve spellen waarbij je samen wint of verliest, zodat ze spellen spelen leuk gaan vinden. Bv Max de kat, Leo moet naar de kapper, Slodderheks, Glibber Gebibber
- Lees samen prentenboeken waarin emoties centraal staan: Zeno en Co, Luuk is laaiend, Ferm, Draakje vurig, De grote boze bui, Help ik voel zoveel, Sam denkt zich blij, Sam zegt sorry, Daantje het vulkaantje, De wensbloem, Een boek vol gevoelens en 1 goudvis, Kop op Herman, Willemijn Wiebelkont, Olifant op het feest, Vrolijk, Ik ben toch zo boos, Bibbers in je benen, Brok in je keel, Moppereend
Vrijwillige ouderbijdrage
In de bijlage treft u namens de administratie de brief aan met alle informatie over de vrijwillige ouderbijdrage. U zult vanmiddag een betaalverzoek ontvangen via Wiscollect.
Oproep opgave hulpouders
Onlangs hebben jullie informatie ontvangen om te helpen bij de Koningsspelen op vrijdag 21 april. De teller staat op dit moment op 46 hulpouders. Iets waar we ontzettend trots op zijn!
Mocht u zich nog willen opgeven dan kan dat tot vrijdag 6 maart door een e-mail te sturen naar mark.butter@spaarnesant.nl
Geef daarin de volgende informatie aan:
- Uw voor- en achternaam
- De naam van uw kind(eren) en de groep(en) waar uw kind(eren) in zit(ten)
- Ik wil helpen bij team:
o 1
o 2
o 3
o 4
o 5
o 6
De Koningsspelen zal in samenwerking met het CIOS worden georganiseerd. We hebben de groepen verdeeld over 6 CIOS-teams;
Team 1: Groep 1/2A en 1/2B
Team 2: Groep 1/2C en 1/2D
Team 3: Groep 3A, 3B, 4A en 4B
Team 4: Groep 5A, 5B en 5C
Team 5: Groep 6A, 7A en 8A
Team 6: Groep 6B, 7B en 8B
De Koningsspelen zullen plaatsvinden van ongeveer 8.30 uur t/m 13.00 uur en worden gehouden op het Pim Mulier Sportpark.
We doen ons best om u zoveel mogelijk in te delen bij uw eigen kind.
Met sportieve groet,
De sportcommissie
Automatiseren op de Zonnewijzer
Misschien heeft u ze al gezien op school, onze spellenkasten. Niet zomaar kasten met spelletjes om even mee te spelen op een vrij moment, maar onderdeel van ons rekenonderwijs! Elke jaargroep heeft een eigen kast vol met spelletjes, de kasten zijn ingedeeld met oefenmateriaal passend bij het Bareka-muurtje. Rekenen is namelijk een opeenstapeling van diverse rekenvaardigheden, de onderste laag is de basis en als dat goed beheerst wordt kan je verder bouwen aan het muurtje. Hoe ziet het Muurtje eruit?
Voor elke laag in het rekenmuurtje hebben we nu een lade vol spellen om deze rekenvaardigheden te oefenen en te automatiseren. Denk hierbij aan spellen als:
1. Domino en Shut the box (laag 1)
2. Rummikub en Regenwormen (laag 2)
3. Malle getallen en Mathable (laag 3)
4. Beet en Canadees rekenen (laag 4)
5. Breukosaurus en Klokkentoren (laag 5)
Deze basisvaardigheden zijn van groot belang om te blijven oefenen, zodat hierover steeds minder lang over hoeft worden nagedacht. Dat helpt weer ontzettend bij het uitrekenen van meer complexere rekenopdrachten. Vandaar dat we lekker veel spelletjes blijven spelen, leren rekenen is leuk!
Ook thuis is het leuk om veel spelletjes te spelen, vooral het ‘niet schools’ thuis bezig zijn met rekenen motiveert kinderen. Het samenwerkingsverband heeft hiervoor ook een folder geschreven met tips, welke wij u zeker niet willen onthouden. Deze vindt u op de website van het samenwerkingsverband: Rekenbrochure voor ouders.pdf (passendonderwijs-zk.nl)
Veel rekenplezier!
Afsluiting thema dierentuin, groep 1, 2 en 3.
In de groepen 1, 2 en 3 werken de kinderen op dit moment rondom het thema dierentuin. Voor de afsluiting van dit thema willen wij de ouders (van de groepen 1, 2 en 3) uitnodigen om een kijkje te komen nemen in de klas. We hebben namelijk allemaal mooie werkjes gemaakt en die willen wij graag laten zien. Onze inloop is op vrijdag 10 maart, direct om 8:30 uur tot ongeveer 8:45 uur. Wij verwachten dat alle kinderen gewoon om 8:30 uur in de eigen klas zijn.
Kleuters
Bij de kleuters (en in de groepen 3) werken wij over het thema dierentuin. In de klas wordt er volop geleerd en gespeeld rondom dit thema. We hebben een mooie dierentuin waarin wij de dieren kunnen verzorgen. Wij hebben al hele mooie knutselwerken gemaakt van dieren. Natuurlijk leren wij ook veel over de dieren. Wij hakken en plakken dierennamen, luisteren naar verhalen over allerlei dieren en tellen en maken sommetjes met dierentuindieren. We hebben de letter P (van panda, panter, pinguïn) geleerd en deze week leren wij de letter L (van leeuw, luipaard).