
Wijzertje 10 maart 2023

15/03/2023 : Studiedag (De leerlingen zijn vrij)
20/03/2023 : MR Vergadering
07/04/2023 - 10/04/2023 : Pasen
17/04/2023 : MR Vergadering
22/04/2023 - 07/05/2023 : Meivakantie
15/05/2023 : MR Vergadering
17/05/2023 : Studiedag (De leerlingen zijn vrij)
18/05/2023 - 19/05/2023 : Hemelvaart
29/05/2023 : Pinksteren
* Voor het gehele jaaroverzicht zie de kalender.
Beste ouder(s)/ verzorger(s),
Na een heerlijke voorjaarsvakantie zijn we deze week weer vol energie gestart. En wel met de terugkomst van twee fijne collega’s, juf Sanne en meester Arnoud. Na een fijne periode van zwangerschapsverlof is juf Sanne Klasen deze week weer gestart in groep 6B. En ook meester Arnoud is op woensdag, donderdag en vrijdag weer in groep 5C aanwezig. De andere dagen zijn zij nog volop aan het genieten van ouderschapsverlof. Fijn dat we alle vervangingen iedere keer intern kunnen opvangen, waardoor het onderwijs kan blijven doorgaan.
Er staan mooie activiteiten op het programma de komende periode. Eén daarvan is het Groepsdoorbroken Atelier (GDA), waarin er samen aan mooie creaties wordt gewerkt. Van 13 t/m 24 maart vindt het GDA plaats en zal deze keer in het teken staan van het thema natuur. Hierbij wordt in de groepen 3 t/m 8 een mooie koppeling gemaakt met het ‘Rariteitenkabinet’ van het Teylersmuseum. De kinderen gaan samen aan de slag om mooie rariteiten te maken die met de natuur te maken hebben om deze tentoon te kunnen stellen.
Volgende week woensdag 15 maart staat er een studiedag gepland. De kinderen hebben dan een extra vrije dag, terwijl wij als team aan de slag gaan met de ontwikkeling van de school. In de ochtend staan we deze keer stil bij onze jaarlijkse middenevaluatie, waarin we kijken naar hoe we ons lesaanbod kunnen finetunen om zo goed mogelijk aan te blijven sluiten bij de behoeften van de leerlingen. Daarnaast zal juf Kirsty ons meenemen in de executieve functies. De middag zal in het teken staan van ons nieuwe Kompas, ons nieuwe schoolplan, waarbij we voortbouwen op de resultaten die uit de studiedag van 30 januari zijn gekomen.
We merken dat we in een kleine transitie periode zitten, waarbij de nieuws uit de groepen niet meer wordt verstuurd en de vaste structuur van de communicatie op de klassenpagina nog niet zichtbaar is voor jullie als ouders. We zijn hier als team achter de schermen mee bezig, wellicht fijn voor jullie om te weten dat dit niet uit ons zicht is.
Voor nu wensen we iedereen een fijn weekend.
Vriendelijke groet,
namens het gehele team,
Cindy Prins- Baretta en Arlette Schenk- van der Veldt
Schoolleiding Obs de Zonnewijzer
NT2 les Femke Bol en sporten
De NT2 leerlingen hebben het deze week gehad over het wereldrecord van Femke Bol. We hebben besproken hoe gezond sporten is en welke sporten er zijn. Daarnaast hebben de leerlingen mogen vertellen over hun favoriete sport. Voetbal is volgens de leerlingen het leukste om te doen. Een van de leerlingen zei: “Tikkertje en verstoppertje vind ik een sport, wij spelen dat veel in de pauze op het plein bij de boom.” De leerlingen leerde meer over atletiek en welke onderdelen daarbij horen. Hordelopen vonden ze maar een gekke sport. “Waarom zou je over hekjes heen willen springen, terwijl je supersnel rent?” Volgende week hebben we het over de oceaan en hoe we die kunnen beschermen.
Flyer: “Spelen met verhalen”
In de bijlage treft u een flyer aan over theaterworkshops voor kinderen en hun ouders/verzorgers: “Spelen met verhalen”.
Executieve functies: volgehouden aandacht
Vanuit de autometafoor wordt de executieve functie volgehouden aandacht ‘de motor’ genoemd.
Volgehouden aandacht is ook wel het vermogen om de aandacht erbij te houden, ondanks afleidingen, vermoeidheid of verveling. Steeds meer kinderen en jongeren vinden het moeilijk om te focussen. Ze switchen continu met hun aandacht. Digitale media spelen een grote rol in deze ontwikkeling. Het is belangrijk om te kunnen focussen.
Om ergens te komen, moet de motor van de auto wel blijven draaien. Hij mag niet stilvallen. Als hij te laag in toeren draait, valt ie misschien uit, draait de motor te hoog in toeren dan raakt ie oververhit en stopt er ook mee. Een motor heeft ook olie en benzine of stroom nodig om te kunnen werken. Af en toe tanken en goed onderhouden van de motor is belangrijk.
Wanneer stopt bij ons wel eens de motor? Wanneer merk jij dat je niet zo goed kunt werken, dat je wegdroomt, afhaakt of afgeleid bent? Wat zou de brandstof of energiebron bij ons kunnen zijn? Denk onder andere aan voldoende slaap en gezonde voeding. En wanneer zijn we toe aan onderhoud of een pitstop? Wanneer iemand pijn, stress, verdriet of angst ervaart of moe en niet uitgerust is, dan staan de executieve functies onder druk en kun je minder verwachten van iemand op het gebied van zelfsturing.
Heeft jouw kind moeite met de aandacht erbij te houden, niet afgeleid te raken?
Dat kan je oefenen met de volgende tips:
- Lees je kind voor en geef een luisteropdracht of luistervraag mee voor tijdens het luisteren
- Gebruik zoekboeken en kijkplaten om te oefenen met focus houden
- Heeft het iets om naar uit te kijken? Bedenk een leuke activiteit voor na de taak waarvan hij/zij het moeilijk vindt om de aandacht erbij te houden. Een zogenaamd ‘toetje’ in het vooruitzicht stellen
- Zorg voor een uitdagende taak, sluit aan bij het kind, sluit aan bij zijn interesse. Maak er eventueel een wedstrijdje of spel van.
- Herinner je kind aan de taak en moedig aan (complimentjes geven)
- Gebruik eventueel een beloningssysteem
- Voer de tijdsspanne geleidelijk op. Hoe lang houdt je kind de taak of activiteit nu vol? Neem die tijd als basis en voeg daar steeds 2 à 5 minuten aan toe
- Gebruik eventueel een timetimer die aangeeft hoe lang de taak/activiteit nog duurt, hoe lang het zelf moet spelen.
- Spellen die je kunt spelen om de aandacht te oefenen, zijn o.a. denkspellen zoals roodkapje, sneeuwwitje en de drie biggetjes of castle logix, laser maze junior, Pinguin Balance, Crazy candy, Slot Siddersteen, UNO, Knappe Koppen, Speed cups, Dobble, Sudoku, Looky Looky
Thema dieren groep 3
In de groepen 3 is er de afgelopen periode gewerkt aan het thema dierentuin. Er zijn liedjes geoefend over dieren in de jungle, er zijn prachtige knutselwerkjes gemaakt, er is samen gezongen met de kleutergroepen en als afsluiting mochten de ouders in de klas komen kijken.
Nieuws uit de kleuterbouw
Het thema dierentuin hebben wij afgesloten. Samen met de groepen drie hebben wij gewerkt aan het thema en hebben vrijdagochtend op het podium met z’n allen het liedje: “Ik zie een spoor” gezongen. (Voor meer foto’s neem een kijkje op de schoolapp)
Tijdens het thema hebben we de letters P en L besproken en woordspelletjes meegedaan.
De komende twee weken gaan we ons richten op de groepsvorming en regelhantering omdat we veel nieuwe kinderen in de groepen hebben gekregen.
Het nieuwe thema zal in het teken staan van de lente. De letter die aan bod komt is de letter i van ik.
Willie Wortel Award 2023
De groepen 7 strijden mee voor de Willie Wortel Award. Net als in ‘Het beste idee van Nederland’ hebben de kinderen in groepjes nagedacht over een goed idee of product waar veel mensen blij van zouden worden. We hebben marktonderzoek gedaan naar de mogelijke gebruikers, de concurrenten en de afzetmarkt. Natuurlijk hebben de kinderen ook een prototype gemaakt en gaan ze hun idee presenteren. In de kwartfinale kiezen we in de klas de beste drie ideeën, in de halve finale kiezen we het beste idee van de groepen 7 en op 24 maart is de grote finale bij Spaarnesant. Gaat de Zonnewijzer de Willie Wortel Award binnen slepen? We houden u op de hoogte!
4A Kunstbeschouwen Joan Miró
In groep 4A zijn we het werk van de kunstenaar Joan Miró aan het ontdekken. We hebben het werk: “Ciphers and Constellations” heel goed bekeken en aan elkaar verteld wat we allemaal zien op dit schilderij. Welke kleuren en vormen zijn er gebruikt, wat zie jij in het schilderij, wat valt je op, allemaal vragen die de kinderen helpen om te kijken naar kunst en met elkaar in gesprek te gaan over kunst. Mooi om te zien en te horen hoe betrokken de leerlingen waren en ze hun mening onder woorden konden brengen.
Daarna hebben we verschillende schilderijen van deze kunstenaar op het digibord bekeken en de termen realisme en surrealisme verkend.
De volgende stap was het maken van een eigen kunstwerk, geïnspireerd op het surrealistische werk van Miró. We hebben eerst met pastelkrijt de achtergrond opgezet en daarna met zwarte stift de figuren en lijnen getekend. Daarna met kleur de figuren ingekleurd. Toen iedereen klaar was met zijn tekening hebben we een lopende tentoonstelling gehouden in de klas. We hebben elkaars werk bekeken en gezocht naar overeenkomsten met het schilderij van Miró.